maanantai 23. huhtikuuta 2012

Pienet jutut (Asiakaspalvelusta)

Teen nykyään paljon ostoksia nettikaupoissa.
Ostan lähinnä lastenvaatteita,
koska meillä päin ei nykyään ole juurikaan lastenvaatteita myyviä liikkeitä.

Netistä ostaminen on helppoa joskus vähän liiankin helppoa.. ja mukavaa.
Pääsääntöisesti kaikki on mennyt hienosti, 
tilaamani tavarat ovat olleet sitä, mitä pitääkin,
toimitus on ollut nopeaa,
ja olen saanut loistavaa palvelua, kun sitä olen tarvinnut.

Ilahduttavaa on ollut se, että tänne kotimaahan on pikkuhiljaa tullut kiva valikoima lastenvaatteisiin erikoistuneita nettikauppoja.
Ja ilhduttavaa on myös se, että suurin osa nettikaupoista panostaa asiakaspalveluun.

Olen monesti mietinyt mitä asiakaspalvelu on nettikaupassa.
No sitä tietysti, että asiakasta palvellaan ja asiakas tuntee tulleensa palvelluksi.


Ne on ne
PIENET JUTUT,
jotka ainakin minua ilahduttavat ja saavat minut myös palaamaan uudelleen samaan osoitteeseen.

Netissä ei pääse "hiplaamaan" näppituntumalla tuotteita ja siksi minusta nettikupan sivujen pitää olla silmää miellyttävät ja helppokäyttöiset. Tuotteista pitää olla hyvät kuvat ja mielellään mahdollisuus zoomailla niitä pieniä yksityiskohtiakin. Tuotteista pitää olla myös riittävästi tietoa. Minua kiinnostaa materiaalit, mitat ja muut yksityiskohdat.

Oli tosi tylsää saada kotiin ihana mekko, jota ei saanutkaan vesipestä, varsinkaan kun  asiasta ei ollut mainintaa kaupan sivuilla:(

Kenenkään kauppiaan on toki vaikeaa tyydyttää kaikkien ostajien tiedonjanoa ja kaikkea ei voi sivuille kirjata auki. Eikä tarvitsekaan. Ainakaan jos tarjoaa ostajalle mahdollisuutta kysyä. Ja muistaa myös vastata niihin kysymyksiin. Ja ilmoittaa sivuilla, jos on jonain aikana estynyt vastaamasta. Eihän kauppiaan tarvitse aina olla saatavilla.

Odottelen edelleen vastausta erään nettikaupan kysymysboxiin laittamaani kysymykseen. Ja kyse oli viime syksystä ja erään talvipuvun olka-haara -mitasta.
Ja olen tarkistanut roskapostilaatikkoni.

Kun tilaan ja maksan jotain, oletan, että sen myös saan. Ja mielellään aika nopsaankin.  En tiedä, kuinka nettikauppojen ohjelmat toimivat ja päivittävät varastosaldoja, mutta jos se homma toisella kaupalla toimii aina, on ostajan näkökulmasta vaikeaa käsittää, että jollain varastosaldot eivät koskaan täsmää. En voi ymmärtää, että myydään toistuvasti ei-oota tai sellaista tavaraa, jota ei ole edes olemassa. Livekaupassakaan sellainen ei onnistu.

Tilasin Isoveljelle t-paidan helmikuussa.
Toimitus luvattiin ensin maaliskuun puolivälissä, sitten huhtikuun alussa
ja viime viikolla tuli viesti, että tilaus on peruttu,
koska tuote on loppuunmyyty. 

Tiedän olevani vähän turhamainen, mutta minulle merkitsee varsinkin nettikaupassa tilatessani se, millaisen paketin saan kotiin. Sisältö tottakai on se merkityksellisin, mutta kyllä minulle merkitsee sekin, kuinka tuote on pakattu. Onhan livekaupassakin kiva saada vaate kauniisti viikattuna kauniiseen kassiin. Ja se kuitti pitäisi olla aina mukana.

Tässä asiassa on ehdottomasti annettava tunnustusta ulkomaisille nettikaupoille, lähes poikkeuksetta saksalaisista ja brittiläisistä nettikaupoista tilatessa tuoteet tulevat kauniisti yksitellen silkkipaperiin pakattuina ja vielä pieni mukava yllätys (usein pieni karkkipussi, jota meillä lapset osaavat jo odottaa..)

Toki osa suomalaisistakin nettikaupoista osaavat jo tämän jutun, edellisen postauksen takki esimerkiksi löytyi tästä ihanasta silkkipaperipaketista. Ei meinattu Neidin kanssa malttaa avata noita ollenkaan:)


Vaikka ei tuotteita olisi pakattukaan ylellisesti silkkipaperiin, on mukava saada paketti, jossa vaatteet ovat siististi viikattuja ja asiallisesti paketoitu. Ja se kuitti asiallisesti siinä päällimmäisena. Kuten tämä alla oleva paketti.


Tilasin viime kesänä Pikkuveljelle trikoopaitoja alesta useamman kappaleen.
Toimitus kesti vähän pidempään ja lopulta, kun paidat tulivat,
 ne oli pakattu ruttuisiin Helposti -kuoriin,
joissa tekstit oli kirjoitettu epäselvällä käsialalla,
eikä lähettäjää ollut merkattu kuoreen ollenkaan.
Paidat oli pakattu käytettyihin ruttuisin muovipusseihin,
eikä mukana tullut mitään viestiä.
Meni hetki, ennekuin edes tajusin, että tilaamani paidat olivat saapuneet.
Ja oli ihan pakko mennä tarkistamaan sähköpostilta, mitä oli tilannut ja mitä sain.


Tuo ylläoleva pakkaus ei myöskään saanut minulta kovin korkeita pisteitä.
Tilasin lankoja, joista oli tarkoitus tehdä vauvalle haalari.
Langat tulivat kyllä ajallaan ja kuitin kera,
 mutta ne olivat pakattu käytettyyn kenkälaatikkoon
ilman mitään pussia tms. suojaa.
 Väkisinkin mieleeni hiipi ajatus siitä, millaisia kenkiä paketissa on säilytetty ennen lankoja..
Minun oli pakko pestä haalari ennen lahjaksiantamista.


Tilauksesta kiittäminen on minusta myös ihan perusasioita. Kyllähän livekaupoissakin ainakin normaalisti kiitetään, kun asiakas poistuu kaupasta tai kassalta. Tilausvahvistuksessa kuuluu minusta olla kiitokset, samoin asiakkaalle tulevasta paketista on kiva lukea vielä kiitokset. Tulee sellainen olo, että kauppias ihan oikeasti kunnioittaa asiakasta ja on iloinen tilauksesta. 



Sitten on vielä yksi asia, joka minua monesti on mietityttänyt ja on minusta sellainen pieni juttu.  Ei nyt ihan liity suoraan tähän samaan asiaan, mutta vähän kuitenkin. Erilaiset nettikauppojen lukijatarjoukset ja alekoodit. Alekoodeja on minusta ollut viimeaikoina paljon tarjolla ja ovathan ne tosi kivoja, ja aika koukuttaviakin:) Itsekin olen niitä aika lailla käyttänyt hyväksi. Varsinkin sellaiset, joissa saa suoraan alen jollain koodilla ovat mahtavia. Alekoodeissa tulisi kuitenkin olla selkeät ehdot, jotta homma olisi kaikille osapuolille selvä. On tylsää huomata tilausvahvituksen ja maksun jälkeen, että joku tuote olikin tarjouksen ulkopuolella.  On tylsää myös huomata, että luvattu ale seuraavaan ostoon ei koskaan tullutkaan.

Viime kesänä tilattujen trikoopaitojen mukana piti tulla
lukijatarjouksena jonkun euromäärän arvoinen lahjakortti
seuraavaan ostokertaan kyseiseen puotiin.
Eipä ole lahjakorttia edelleenkään kuulunut,
vaikka sähköpostilla vielä viestin perään laitoin.


Nuo siniset vasemman reunan tapaukset ovat pistäneet miettimään,
millaisia ajatuksia kyseisten nettikauppojen pitäjät ajattelevat meistä kuluttajista. Nykyään sana netissä leviää kulovalkean tavoin ja netissä kukaan ei sattumalta kulje näyteikkunan ohi, niinkuin kivijalkakaupassa.
Netissä se osoite on kirjoitettava siihen osoiteriville tai jotain linkkiä on klikattava.
Ja yhden huonon kokemuksen jälkeen ainakin minun on aika vaikea sitä enää tehdä, varsinkin kun aina löytyy muitakin osoitteita.

Ainakin minulle ne
PIENET JUTUT
ovat aika isoja,
kun ostopäätöksiä teen ja pieniä pennosiani kulutan.


Olenko ihan ainoa, jolle
pienet jutut
ovat isoja?

Ja mitä ovat ne teidän
pienet juttunne?

93 kommenttia:

  1. Samaa mieltä kanssasi! Olen ihan tyytyväinen Nextin ja H&M:n muovipusseihin, kun on kyseessä isot firmat ja toimitus tapahtuu nopeasti, mutta pienemmät kaupat voisivat panostaa enemmän. Olen myös saanut joitain epämääräisesti pakattuja lähetyksiä, eikä kyllä tee mieli tilata enään samasta paikasta uudelleen. En ole muuten ikinä saanut mitään silkkipaperiin kiedottuna, näyttipä hienolta!
    Ja nyt kun puhutaan nettikaupoista, niin voisitko vinkata mistä olet teidän Ver de Terre ihanuudet ostanut? Keinuhevosen sivuilla kävin jo, mutta heillä ei ole oikeaa kokoa & väriä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hupsista, onpas tänne tullutkin paljon kommentteja:) Kiva, kiitos kaikille!!
      Pikku hiiri: Minusta isoilla firmoilla on tuo pakkauspuoli kyllä hallussa, vaikka niistä muovipusseista tuleekin turhaa jätettä, tietää ainakin, että vaatteet ovat siistissä kunnossa ja puhtaita. PIkkukaupoilla on kyllä plussaa, jos viitsivät vähän panostaa pakkaamiseen.
      Maailmalta pienemmistä putiikeista tulee monesti noita silkkipaperijuttuja, ekaa kertaa Suomessa olen Keinuhevosesta tuollaiset ihanuudet saanut.
      Osa VDT:istä on tullut juurikin Keinuhevosesta ja osa sitten Tanskasta www.livarosa.dk. Siellä tosi hyvä valikoima ja hyvä palvelu!

      Poista
  2. Hyvä kirjoitus! Samaa mieltä.

    Juuri tänään sain postilaatikkoon pienestä nettikaupasta Erikalle tilatut konttaussukkahousut. Ne oli pakattu kirjekuoreen joka oli osittain auennut ja ruttuinen & likainen. Sukkahousut olivat kirjekuoressa ilman suojaavaa muovia tms, sellaisinaan eikä mukana ollut kuittia tai mitään lappua. Heti tuli fiilis että sieltä en tilaa toiste.

    Ne on todella ne pienet jutut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kiva kuulla, että en ole yksinäni ajatusteni kanssa:)
      No voi ei, oli aika ajankohtainen aihekin:) Juuri tuollaisia paketteja meillekin on velitettavasti saapunut ja en kyllä ihan helpolla ole uudelleen samasta paikasta tilannut. Ne pienet jutut..

      Poista
  3. Mä ostan melkein kaikki lastenvaatteet netistä, tosi harvoin pääsen live-kaupoille asti.

    Mulle tärkeintä on se pikainen toimitus ja kaikki muu on sitten extraa. Haluan saada ilmoituksen siitä, kun paketti on laitettu matkaan - yleensä se on automaattinen, mutta joka paikasta tuota viestiä ei tule ollenkaan, ja saa sitten miettiä, että onko sitä edes lähetetty :( Ja jos tulee henkilökohtainen viesti lähettämisestä, niin tuleehan siitä hyvä mieli :)

    Pakkaukset ovat minulle toissijaisia, kunhan on siististi pakattu ja suojattu vaatteet kunnolla. Kuitti on tärkeä, ja on tosi kivaa, jos on käsin kirjoitettu kiitokset - tulee fiilis henkkoht palvelusta :)

    Yleensä suomalaisista pikkuputiikeista tilaukset ovat tulleet todella nopeasti, ja onneksi tyytyättömyys palveluun on ollut harvassa. Kyllä kauppiaan kannattaa panostaa palveluun ja nopeuteen, koska itse kyllä ainakin kerron mielipiteeni putiikeista auliisti ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuntuu, että Helsingin ulkopuolella lastenvaatekauppa on pikkuhiljaa siirtynyt enemmän ja enemmän nettiin.
      Pikainen toimitus on kyllä todella tärkeää ja tuo on kyllä myös tosi tärkeää, että tietää onko paketti lähtenyt ja milloin sitä voi odotella.
      Heh, eihän sen paketin kyllä silkkipapereissa tarvitse aina olla, mutta huolellisesti ja siististi pakattu minusta pitää myös olla. Ei ole kivaa saada kotiin tuotetta, joka on valmiikis ryppyinen tai likainen:(
      Kuitti on tärkeä ja itseasiassa luulisin sen olevan vähän niinkuin lakisääteinenkin (olenkohan ihan hakoteillä?)
      Suomalaisten putiikkien eduksi voi pääsääntöisesti todella laskea nopeuden ja kuten alussa mainitsinkin olen myös ollut pääsääntöisesti enemmän kuin tyytyväinen.

      Poista
  4. Olen samaa mieltä, että on mahtista saada silkkipaperiin kääritty tuote, jossa tarroja tai tikkari kaupanpäällisenä. Tällaista palvelua on tarjonnut aina esim. kotimaiset Pikkuhelene ja Pikkujalat. Olisin toivonutkin postaukseesi rehellisiä kokemuksia eri kaupoista. Se olisi hyödyttänyt meitä muita kuluttajia.

    Mitä eksklusiivisempi tilaus, sitä enemmän odottaa yksilöllistä pakkaamista jne.

    Mutta täytyy sanoa, että minulle on kuitenkin tärkeintä, että saan sitä mitä tilaan ja mieluiten todella nopeasti. Sietämättömättömintä on odotella maailman tappiin maksettuja tuotteita. Ärsyttävää on myös saada väärää kokoa tai täysin vääriä tuotteita.

    Reklamaatioprosessin sujuvuus on myös äärimmäisen tärkeä. Perusoletus on, että kun tuotteessa on vikaa, siitä saa rahat tai uuden, virheettömän tuotteen. Nettikauppias saa sitten keskenään puljata valmistajan kanssa, kuten laki säätää. Mikäli aletaan väittämään, että asiakas on pessyt väärin ym. kakkaa, ollaan jo niin metsässä kuin voi! Varmasti kaikenlaisia asiakkaita löytyy, niitä epärehellisiäkin, jotka oikeesti n pesseet vahingossa liian kuumassa, mutta heitä uskoisi olevan marginaalisesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vielä lisään, että s-posteihin vastaaminen pikaisesti on minulle erittäin tärkeää. Samoin sähköinen tilauserittely/tilausvahvistus.

      Poista
    2. Kyllä se loppusilaus siihen tilaukseen pienellä "luksuksella" saa ainakin minut hyvälle tuulelle, oli se sitten silkkipaperi tai tuo mainitsemasi tikkari. Samaisista kaupoista minullakin on pelkästään hyviä kokemuksia! Kirjoitin tämän postauksen tarkoituksella ihan yleisellä tasolla, koska noista sinisistä esimerkeistä on jo kaikista sen verran aikaa ja yksittäisinä juttuina aika pieniä täällä julkisesta napistavaksi. Olen monesti antanut palautetta ihan suoraan putiikinpitäjälle, minusta se on kuitenkin se ensimmäinen tapa ratkaista asioita. Noita on kuitenkin tässä matkan varrella tullet aina välillä esille ja koitin niitä kerätä tähän vähän ylös.
      Aika samoilla linjoilla sinunkin kanssa mennään, tuon väärän koon/tuotteen olinkin vallan unohtanut, sellaistakin on joskus sattunut:( Olen äärimmäisen huono vaihtamaan ja palauttamaan mitään, joten tuollaiset erityisesti harmittavat.
      Reklamaatioasiaa en myöskään ollut huomioinut tuossa kirjoituksessani, siitä kun minulle ei nattikauppojen kanssa ole vielä kokemusta, onneksi. Mutta sen prosessin sujuvuus on luonnollisesti kyllä erittäin tärkeää, kertoo kyllä kauppiaaasta aika paljon. Valitettavasti blogeista on saanut kuulla vähän sellaisia huonompiakin esimerkkejä:(

      Poista
  5. Samoja ajatuksia täälläkin... tuli vaan mieleen puhutko tossa yhdessä kohtaa mahdollisesti sisukkaasta?
    Ja pakko lisätä tohon vielä tein vasta pikku tilauksen nettikaupasta missä postikulut oli 4.5e tilaus mahtui normikirjeenä tulemaan ja se oli postitettu 2lk:ssa (1.2e) tästä jäi vähän paska maku... toki ymmärrän hyväksyn postimaksut tilatessani ja loppu viimein liike jää noissa varmasti +-0, mutta tossa tapauksessa olis mun mielestä voinut laittaa 1lk:ssa niin olis tullut vähän pikaisemminkin ja ei ole jäänyt rahastuksen maku postikuluissa... ero 1 ja 2 luokan välillä olis ollut kuitenin vain 0.3e

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, etten ole ihan outolintu:)
      Heh, en puhunut noissa esimerkeissä Sisukkaasta, sieltä kun en ole koskaan uskaltanut mitään tilata juuri muiden huonoista kokemuksista kuultuani:)
      Postikulujen määrä ärsyttää minuakin joskus, ihan samalla lailla on käynyt minullekin ja olen antanut asiasta kerran palautettakin. Edelleen ne postarit kyllä ovat siellä kaupan sivuilla samat..Vaikka kyse ei olekaan isosta summasta, se on se periaate, joka ainakin minua ärsyttää!

      Poista
    2. Nykyään ei muuten ykkösluokan kirjeet ole kertaakaan mennyt päivässä joten enää ei ole mitään järkeä postittaa ykkösluokassa. Sen sijaan kakkosluokan kirjeet menee nopeammin useasti.

      Poista
    3. Saman ilmiön olen huomannut ja monesti sitä ihmetellyt:(

      Poista
  6. Loistava postaus! Samat ajatukset täälläkin ja meille nykyään suurin osa vaatteista tulee juuri nettiputiikeista, koska ostaminen täältä kotikoneelta on vaan niin helppoa. Myönnän itsekin olevani sen verran turhamainen, että paketin ulkonäkö merkitsee kyllä ja se käsinkirjoitettu pieni kiitos saa aina iloiselle mielelle.

    Mulla on ollut sen verran hyvä tuuri, että lähes aina vaatteet ovat olleet siisteissä pakkauksissa ja usein vielä siinä silkkipaperissakin. Mitään ihan kamalaa ei vielä ole tullut vastaan, mutta esim. nuo langat käytetyssä kenkälaatikossa olisi saanut pienoisen harmituksen aikaan ;-).

    Tärkeää mulle on myös, että nettiliikkeet vastaavat nopeasti sähköposteihin ja lähettävät toimitusilmoituksen, kun tavarat on postitettu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos:) Taitaa kyllä tosi moni lastenvaatetusta netistä hankkia, joten aika isot rahat tässä hommassa pyörii.
      Ja samoja aatoksia näyttää aika monella homman toimivuudesta olla.

      Poista
  7. Todella hyvä kirjoitus! Itsekkin ostan nykyään oikeastaan enemmän nettikaupoista kuin livekaupoista.
    Itse pidän plussana nopeaa toimitusta, koska olen aika malttamaton, plussaa on myös jos saan ilmoituksen kun tuotteet on postitettu tai jos tulevat pakettina saan lähetystunnuksen, koska paketti on helpompi hakea työmatkalla kuin, että ensin menisi kotiin ja sitten lähtisi vasta uudestaan hakemaan pakettia.
    Mukavaa on myös saada kuittiin jokin käsinkirjoitettu kiitos viesti ja ehkä jokin pieni yllätys lapselle. Viimeksi kun tilasin Pikku Mineasta niin tilauksen mukana tuli pieni lelupupu ja lapseni leikki sillä koko illan ja oli niin iloinen siitä pupusta, että tuli itsellenikin todella hyvä mieli.

    Pidän jo pelkästään oletuksena sitä, että viesteihin vastataan nopeasti ja mahdolliset reklamaatiot sujuvat nopeasti ja hyvin.
    Tiedän myös tuijottavani usein niitä postikuluja, mitä pienemmät kulut sitä helpommin tilaan, vaikka tiedän, että postilla on kiskurihinnat, mutta useimmiten tilaan kuitenkin vain yhden tuotteen kerrallaan, niin on toki aika hölmöä maksaa siitä yli neljää euroa, valitettavasti vain useissa kaupoissa on kiinteät postikulut, jolloin on ihan sama tilaako viisi trikoopaitaa vai yhden kulut ovat kuitenkin samat. :(

    Onneksi mitään vaikeita tilanteita ei minulle ole tilauksien kanssa tullut, reklamaatiot ovat onnistuneet järestään hyvin ja tuotteet ovat aina tulleet nopeasti perille ja siististi pakattuina, en kuitenkaan vaadi mitään silkkipaperipaketointia, kunhan saan tuotteet ajoissa perille ja siististi pakattuna muoviin ja kuoreen, on inhottavaa jos vaatetta ei ole pakattu muoviin ja kuori on hajonnut postin käsittelyssä ja sen myötä vaate on likainen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos:)
      Lähetystunnuksen toimittaminen tilausvahvistuksen yhteydessä on myös minusta tosi kiva, ainakin tääll maalla nopeuttaa tuotteiden kotiinsaamista huomattavasti (meidän kotiposti jemmailee niitä postin lähetyslappuja välillä monta päivää..)
      Nuo pikkuyllätykset ovat kivoja ja saavat hyvälle mielelle, samoin kuin ne silkkipaperitkin, vaikka ne eivät tietystikään ole se juttu, enemmänkin sellaista pientä ekstraa:)
      Ja postikulut toiaan merkkaa varsinkin tuollaisissa tilanteissa, kun yhtä juttua tilaa. Myönnnän monesti vertailleeni nettilauppojen hintoja ja laskeneeni mukaan myös ne postarit. Ja monta kertaa se halvin hinta elekaan ollut siellä, missä tuote on ollut halvin, vaan siellä, missä postarit ovat olleet halvimmat.

      Poista
  8. Hyvä postaus!
    Ostan suurimman osan lastenvaatteista myös netistä. Olen välttynyt huonoilta kokemuksilta hyvin toimivan netin puskaradion ansiosta. :) En ymmärräkään, miten joillain nettikaupoilla on varaa toistuvasti pettää asiakkaidensa odotukset. Kilpailu alalla on todella kovaa.
    Odotan myös pientä panostusta kuoriin ja pakkauksiin lähinnä kilpailun kovuuden takia: kuvittelisin, että kaikki keinot kannattaisi ottaa käyttöön asiakasuskollisuuden kasvattamiseksi.
    Minulle merkitsevät varastosaldon paikkansapitävyys, toimituksen nopeus sekä toimituskulut ostopäätökseen. Lisäksi odotan nettisivujen olevan selkeät ja tyylikkäät, niissä tulee olla helppo navigoida. Lisäksi tarjousten tulee olla selkeästi ja täsmällisesti ilmoitettuja. -Eli hyvin samat asiat merkitsevät kuin sinullekin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sen vielä lisäisin, että molempien osapuolien turhan vaivan välttämiseksi saisi jo olla täysin itsestäänselvää, että kenkien koon lisäksi olisi ilmoitettu joka koon sisämitta ja ulkovaatteiden tärkeimmät mitat!

      Poista
    2. Kiitos:)
      Kyllä täällä netissä tuntuu puskaradio olevan aika tehokas, minulla ei myöskään ole mitään kamalan huonoja kokemuksia vastaan tullut. Ja osan olen varmaan välttänyt juuri sillä, että olen kuullut "juttuja"..
      Kyllä sitä kuluttajana tosiaan ihmettelee, jos jollain on varaa toistuvasti homma huonosti hoitaa. Kilpailu taitaa tosiaan olla aika kovaa. Toisaalta kyllä kuluttajanakin pitää osata olla vähän armollinen, jos joku pieni moka jollekin joskus sattuu, asiat varmasti pystytään hoitamaan useimmiten puhumallakin. JOs nyt toistuvasti asiat hoituu huonosti, palautteesta huolimatta, on asia toki eri.
      Tuon kokoasian ihan unohdinkin, se on kyllä TODELLA tärkeää. Varsinkin kun on tällainen huono palauttelija..

      Poista
    3. Tuo selkeät ja visuaalisestikin silmää miellyttävät sivut ovat mulle tärkeät. En jaksa kovin räikeillä sivuilla pyöriä enkä tihrustaa älyttömän pieniä kuvia. Kuvat pistää saada halutetsssaan klikata auki ja mieluusti kuvia jokseenkin monta (3?), joissa vaate näkyy kunnolla ja mahdollisia yksityiskohtia korostetaan. Lillis ja Pikku Helene näistä voisi nostaa hyvinä esimerkkeinä.

      Vaatteissa tulisi olla väreistä hyvät kuvaukset sanallisesti, sillä esim. punaiset usein vääristyvät kuvissa. "Ruosteenpunainen", "raikas pinkki", puhdas kirkkaanunainen" jne. kuvaavat hyvin värejä ja auttavat ostajaa tilauksessaan.

      Poista
    4. Tuo värien kuvailu on myös tärkeää, todellisuus voi olla ihan toinen, mitä näytöllä näkyy ja kyllä minua on joskus harmittanut, kun väri onkin ollut jotain ihan muuta, kuin ajattelin:(

      Poista
  9. Arvostan samoja asioita kuin sinä. Pakkauksessa minulle tosin kelpaa ihan hyvin siisti peruspakkaus. VaikkA kyllä meille kelpaa ne kylkiäis tarratkin :) Periaatteessa, mitä vähemmän jätettä sen parempi.

    Ennen kaikkea arvostan hyviä mittoja. Kauppiaan mainintaa siitä, onko joku poikkeavaa mitoitusta. Ja sitten nopea toimitus ja mahdollisimman edullinen postikulu. Luulen, että varastosaldoheiton hyväksyn vain aleaikana, jos tilaisin vaikka ulkopuvun ja odottelun jälkeen tulisi viesti, että tsori ei meillä ollutkaan sitä, niin jäisi varmaan viimeiseksi ostoskerraksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taisin vähän tulla väärinymmärretyksi noiden silkkipaperieni kanssa;) (mutta kun ne ovat minusta NIIN ihanat!) Tottakai peruspakkaus riittää, tuollainen kaunis kääre tai se tarra/tikkari ovat sitä ekstraa:) Ja sen varran voin vielä silkkipapereista puolustaa, että me kyllä Neidin kanssa askarreltiin niistä ihania kortteja ♥
      Mitat ovat tosiaan tärkeät, saman merkin kootkin kun voivat vaihdella mallista tai vuodesta riippuen.

      Poista
  10. Hyvä postaus!
    Pienet asiat merkitsee myös minulle tosi paljon.
    Nopeus, ripeä kommunikointi tiedusteluihin ja tietysti miltä paketti näyttää. Sivut pitää olla selkeät ja asiallisen näköiset, jotta ylipäätään kiinnostus herää. Ja tietysti olennaiset tiedot tuotteesta sivuilla. Mitään romaania tuotteesta ei tarvitse olla mutta ostopäätökseen vaikuttavat seikat: mitat,materiaalit jne.
    Kauneimmat paketit olen itse saanut ehdottomasti Bonpointilta; kaunis laatikko silkkipapereineen ja vaatteille oma kangaspussi. Huonoimman jostain saksalaisesta puljusta, josta kyllä löytyi se vakio Haribon pieni karkkipussi SEKÄ itse tuotteen lisäksi tupakanhajuiset jonkun lääkefirman mainos-post it laput ja mainoskynä. Yäk.

    Hauska muuten huomata maakohtaisia tapoja...saksasta tulee paketti ripeästi ilman hörsöjä, haribo tai milka karkki mukana. Englannista tulee hieman hitaammin silkkiparperiin kääritty pussukka tikkarin kera tai ilman ja useimmiten käsinkirjoitetulla kiitoskortilla. Suomessa tuote tulee kuplapussissa mutta kiva huomata, että täälläkin aletaan ymmärtää niiden pienten juttujen tärkeys:)

    Suurin hämmästys pakettien suhteen on ollut ehkä Childrensalon, joka ehkä jossain määrin ns. luksusshoppi niin heillä ei ainakaan paketteihin ole panostettu. Asiakaspalvelu kuitenkin toimii heillä ripeästi ja asiallaisesti ja sivut hyvät mutta "se" ekstra puuttuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos:)
      Samoja asioita sielläkin katsellaan:)
      Bonpointilla on todellakin ehdottomasti kauneimmat paketit, niitä ei oikein raaski edes aukaista (meillä mies aina nauraa minulle..).
      Minä en ole ihan noin selvästi eroja maiden välillä pannut merkille, mutta sen olen (ja lapset myös)huomannut, että Saksasta tulee aina ne Haribopussit mukana. Olen joskus meinannut laittaa tilaukseen lisätietoihin, että laittakaa niitä pakettiin kolme, kun aina siitä tulee riitaa;)
      Childrenssalonista samanlaisia kokemuksia, viimeksi tuli joku paita ihan ruttuun pakattuna, ilman muoveja ja kuittilappu oli vielä teipattu siihen kiinni:(

      Poista
  11. Itselleni tärkeitä asioita ovat nettisivujen informatiivisuus ja postituskulujen kohtuullisuus. Erityisesti ulkovaatteissa ja kengissä mitat tulisi ilmoittaa. Ja muutenkin, jos on jotenkin poikkeava mitoitus. Usein tilaan vaatteet silloin, jos postituskulut ovat ilmaiset. Myös yhden tuotteen tilaaminen pienemmillä postituskuluilla on plussaa.

    Koska nettisivut eivät aina ole riittävän informatiiviset, niin joudun kysymään jotakin tarkentavaa. Silloin toki oletan saavani vastauksen kohtuullisessa ajassa, muutaman päivän sisällä.

    Kun olen tilauksen tehnyt ja sen maksanut, niin oletan saavani tilaamani tuotteet ja vieläpä kohtuuajassa. Seurantakoodi on plussaa, mutta ei välttämätön. Jos toimituksessa on viivästymisiä tai varastosaldo on heittänyt, niin oletan, että minuun otetaan asiasta yhteyttä. Mahdolliset hyvitykset ovat tietysti plussaa.

    Hyvälle mielelle minut saa toki kauniisti pakattu paketti ja pieni yllätys mukana. Mutta tämä ei ole mikään välttämättömyys. Pääasia, että oikea tuote saapuu kohtuullisessa ajassa ja asiallisesti pakattuna.

    Reklamoinnin sujuvuus ja asiakaspalvelu näissä tilanteissa on toki myös äärimmäisen tärkeää, eikä enää mikään pikkujuttu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, aika samanlaisia ajatuksia myös sinulla!
      Postarit ovat todella kyllä sellainen tekijä, mikä helposti hillitsee ainakin yhden tai kahden vaatteet tilaamista, helposti hinta nousee, jos postarit kovat. Täällä ostetaan myös monesti juttuja, kun postarit ovat ilmaiset:) Eli aika hyvä myyntikikka:)

      Poista
  12. Hei mä oon saanut kanssa langat kenkälaatikossa, olin hieman hämmentynyt :)
    Mutta muuten samoja juttuja, edelleen tykkään ihanista paketeista joissa ripaus luksusta, mutta toisaalta ymmärrän ettei peruskamaa ostaessa parin euron postikuluilla sitä voi saada. Ja ei mielellään hajuja mukana. Britti-paketit saa usein tuuletella ja muutenkin on noussut kynnys tilata briteistä, osa tulee tosi nopsaan, osaa saa jännittää et tuleeko ne koskaan.

    Ja kieltämättä postikulujen suuruuteen välillä tilaus tyssää, just niinkuin Meeri sanoi, niin jos tilaa yhden paidan/sukkikset/muuta pientä niin se 4-5 € tuntuu niin isolta suhteessa tuotteen hintaan. Olen nyt tilannut tosi useasti Suomen kaupoista ja se on kyllä kiva kun tulevat niin nopsaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtoikos sun langat tulla samasta kaupasta, taisin nimittäin mennä ko. kauppaan sun linkistä..:)
      Tuo brittihajujuttu on kyllä ihan käsittämätön. Kuittelin pitkään sen olevan ongelma vain, jos ostaa käytettyä eBaystä, mutta talvella mellekin tuli eka paketti ihan uusia maustettuna sillä kamalalla hajulla..taitaa yksi paita haista vieläkin:(

      Poista
  13. Hyvä postaus! Itselläni on tosi samansuuntaisia ajatuksia nettikaupankäynnistä: nopeus ja siististi pakattu tuote ovat valttia. Pääsääntöisesti nettiostokseni ovat sujuneet hyvin. Viimeisin pettymys oli Monnalisa, jossa ei vastattu annettuun puhelinnumeroon eikä koskaan vastattu sähköpostiviestikyselyihin. Tuollaisen palvelun jälkeen on tosi korkea kynnys tilata uudestaan ko paikasta.

    Hyvät tuotekuvaukset ovat myös tärkeitä. Juuri viime viikolla tuli kotiin caprit, jotka olin tilannut housuina (trousers)...

    Musta on luksusta, kun paketti tulee suoraan kotiin. Näitä toimituksia on nykyään harvoin. Siitä on selvästi säästetty ja toisaalta mielummin haen paketin postista halvemmilla postikuluilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!
      Monnalisa oli minullekin pettymys, meidän paketti ei ole vieläkään löytänyt perille ja tilattu ja maksettu jo joskus ennen pääsiäistä ja kyselty perään miljoona kertaa. Taitaa sydänhameet jäädä edelleen haaveeksi:( Juu, en ihan helpolla tilaa sieltä toitamiseen, vaikka ollaan saatu jo jotain alekoodejakin seuraavaan tilaukseen..
      Ja tuotekuvaukset ovat todellakin tärkeitä, meille tilattiin hetki sitten poikien housut, jotka kotona osoittautuivat kyllä tyttöjen malliksi..
      Kotiinkuljetukset ovat todellakin vähentyneet. Sinänsä minua ei asia haittaa, koska en juurikaan päiväsaikaan kotona ole ja paikalliset kuljetusfirmat eivät illalla mielellään jaa paketteja tänne maalle.

      Poista
  14. Huvittavaa ja vähän ärsyttävääkin tuo, että esim. Pikku minea näyttää laittavan nuille bloggareille tilauksiin ylläreitä lapsille saadakseen siten hyvää mainosta. Minä olen myös kyseisestä kaupasta monta vaatetta tilannut mutta koskaan ei ole ylläriä ollut paketissa kun ei ole sitä blogiakaan:(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ainakin tilaan aina omalla etunime-sukunimi s-postillani, joten mistähän yritys tietäisi kirjoitanko blogia vai en? Pikku mineasta en ole koskaan tilannut, mutta monesta paikasta on tullut silti pikku ylläri :)

      Poista
    2. Ei meillekään ole Pikku Mineasta aina mitään ylläreitä tullut, ja minulla ihan sama, kuin Jessicalla, tilauksin ja muihin virallisiin asioihin minulla on ihan eri sähköpostit omalla nimelläni, joten tuskin Marica tietää, kenelle pakettia on lähettänyt. Enkä minä ainakaan ihan jokaista ostostani täällä blogissa esittele, joten kyllä olisi tikkarit monesti hukkaan menneet, jos niillä mainosta olisi halunnut saada:)

      Poista
  15. Täälläkin on saatu lankoja käytetyssä laatikossa ja oltu ihmeissään :). Mutta siis täysin samaa mieltä oikeastaan kaikesta. Mä tilaan nykyään paljon vähemmän kaikkea, mutta silti tuntuu niitä ongelmia riittävän ja alkaa kyllä vähän ärsyttämään ainainen säätäminen ja kysely.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jaaha, taitaa olla sielläkin sama putiikki kyseessä..
      Juu, kyllä niitä ongelmia valitettavasti on tiettyjen putiikkien kanssa, oli se tilausmäärä mikä hyvänsä:(

      Poista
    2. Nyt kiinnostaa kyllä mikä putiikki.Olisi kyllä aika mukavaa tietää. Minsuta blogeiss atäytyisi myös käsitellä ikäviäkin tilauskokemuksia eikä aina pelkkää hehkutusta.

      Poista
    3. Meidän lanka(kenkä)laatikko tuli Tapion langasta, muiden laatikoista en tiedä.

      Poista
  16. Itse arvostan nopeutta ja halpoja tai ilmaisia postikuluja. Kierrätysmateriaalit pakkauksissa (vanhat laatikot yms) hyväksyn ja mitään kylkiäisiä en halua, koska kuluttaja ne loppu pelissä kuitenkin maksaa. Siis jos pitää valita helpostikuori ja ilmaiset postit tai silkkipaperi ja 4e postit niin valintani ei ole vaikea. Olen kyllä samaa mieltä että Suomessa vasta nyt aletaan panostamaan pakkauksiin ja kylkiäisiin ja onhan ne kivat pakkaukset mukavia, mutta hintavia.

    Tuuli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se postikulujen määrä minullekin paljon merkitsee. Ja minustakin kierrätysmateriaaliin pakkaminen ei ole ollenkaan huono idea, kunhan sen tekee tyylillä ja kunnolla. Huolimattomasti pakattu pakkaus kertoo minusta paljon asiakkaan arvostuksesta, ei siis se, mikä se pakkausmateriaali on, tai onko se uutta vai vanhaa.
      Ja tottakai se pakkausmateriaali maksaa, mutta jos loppuhinta on minulle sama, valitsen kyllä mieluummin sen silkkipaperivaihtoehdon:)

      Poista
  17. Mielenkiintoinen keskustelu täällä, terveisiä vain Pikku Mineasta : )

    Täytyy ottaa näistä jotain korvan taakse..; ))

    Ensiksi vastaan tuolle anolle; laitan monesti paketteihin mukaan pieniä yllätyksiä, en vain blogisteille. Joskus ne vain sattuvat olemaan loppu tai jos pakkaan tuotteen kirjekuoreen eikä ole mitään niin pientä, ettei se pullistelisi kuoresta niin silloin saattaa jäädä laittamatta. Myöskin isojen alennusmyyntien aikaan pikku yllätykset yleensä jätän pois. Laita ensi kerralla viestikenttään viesti; toivon yllätystä mukaan niin saat sellaisen taatusti pakettiin mukaan : )

    Ja tuosta pakkaamisesta, kun tilauksia on paljon, yhden ihmisen (yrityksessä) on mahdoton pakata tuotteita silkkipaperiin. Mieluiten nopea toimitus kuin aikaa vievä pakkaaminen. Mutta kivahan sellaisia silkkiin pakattuja tilauksia olisi saada.. olen sellaisia joskus saanutkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukavaa Martze, kun kommentoit. Kiva saada vähän sitä kauppiaankin näkökulmaa!
      Kommentoinkin jo Jessican tavoin tuonn aiemmin, että en minäkään aina ole sieltä saanut mitään ekstraa, mutta ei se minusta ole asiakstyytyväisyyttäni tehnyt yhtään huonommaksi, koska kaikki muu on sujunut mallikkaasti!
      Ja juu, ei se silkkipaperi minullekaan mikään välttämättömyys ole, sinulta on aina tullut paketit erittäin nopsaan ja siististi pakattuina. Ja se on tottakai tärkeintä!

      Poista
  18. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  19. Pakko vielä jatkaa... Mä sain toissa tilauksessa babyluxilta sellaisen pop disign tiskirätin (mitä myynnissä siis niillä) ja arvaa joudunko kohta jättämään uuden tilauksen ja tilaamaan pari niitä lisää, kun se lahjana tullut rätti alkaa olemaan jo tiensä päätöksessä ja jotenkin kaikki muut rätit näyttää nyt tylsiltä eli kyllä sillä kylkiäisellä välillä halutaan myös koukuttaa ostaja tietyllä tapaan tuotteisiin... ja samanlaisia tapauksia on paljon joissa on tullut kaupan päällisena joku pieni juttu liikkeen valikoimasta (kerran sain melton sukat) ja surrurrum sellaisia tilasin muuten kans lisää ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, vai tiskirättejä;) Aika hauska "sisäänheittotuote" :) Kyllä varmasti tuollaisessa on ajatuksena saada ostaja vakuuttumaan tuoteesta ja haluamaan sitä lisää.
      Pitääkin mennä oiekin tutstumaan millaisia tiskirättejä siellä on:)

      Poista
  20. Paljon hyviä kommentteja, joihin täällä shoppaholic yhtyy. Ja todistan täten myös, että blogitonkin voi saada Pikku Mineasta tilauksen mukana pienen yllärin. Kiitos Martze, mm. juuri sun kaupasta on jäänyt hyvä maku suuhun. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, on tullut tosi hyviä kommentteja, kiitos vaan kaikille!
      Ja minä puolestani todistan, ettei aina blogin pitäjillekään tule kylkiäisiä ja silti on aina Pikku Mineasta jäänyt loistava maku! :)

      Poista
  21. Tänne vielä lisään noista postikuluista eli tosiaan enää ei ole nopeuseroa ykkös ja kakkosluokan lähetyksillä. Sitä on nyt testattu kymmenillä kirjeillä ja usein kakkosluokka menee nopeammin. Siksi tuskin kukaan nettikauppa enää käyttää ykkösluokka. Ainakin se on turhaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saman ilmiön olen myös huomannut, ei tosiaan näytä nopeudella useinkaan olevan mitää eroa noiden luokkien välillä, hinta ainoa ero. Kyllä minulle silti on monelta putiikilta tullut posti ykkösluokassa.

      Poista
    2. Nykyään ykkösluokkaa on muutenkin vain ne postit joissa priority tarra tai numero 1. Ykkösluokan postimerkki taas on usein kakkosluokan postia riippuen painoluokasta. ykkösluokan merkki ei tosiaankaan ole merkki ykkösluokan kirjeestä. Ihmiset ei tunnut tietävän tätä ja harva noita tarroja käyttää. Kai posti kaikille siitä aikanaan ilmoitti mutta on mennyt monelta ohi. No eipä tuolla merkitystä olekaan kun ykkösposti ei sen nopeammin kulje kuin kakkonenkaan vaikka olisi priority tarratkin.

      Poista
    3. Jep. näin sain myös postissa kuulla... jos priority tarraa tai merkintää 1 ei ole menee kirje 2lk:ssa. Ja ykkösluokan kirjeet on ainakin itselläni usein ollut seuraavana päivänä perillä jos olen ne vienyt postiin niin, että on ehtinyt vielä sen päivän postin matkaan.

      Poista
    4. mulla ei ole mennyt postiin sisälle aamullakaan viedyt priority lähetykset seuraavaksi päiväksi. Sen sijaan usein on kakkosluokan postit ollu jo seuraavana päivänä perillä.

      Poista
    5. Minulta on tuo ykkösluokan merkitseminen ainakin unohtunut autuaasti..mutta eip tuolla tosiaan taida juuri merkitystä postinkulun nopeuteen olla:(

      Poista
  22. Yrittäjyydestä ja kannattavuudesta.

    Niin kauan kun yritys ja valikoimat ovat suppeat, yritys on uusi ja ei tavoittele voittoa vaan lähinnä asiakkaita, voi pitää pieniä postikuluja. Mutta kun tuotteita on paljon ja postitettavaa paljon ja toiminta jo kunnolla käynnissä, on pakko veloittaa postikuluja. Muuten yritys kuolee hyvin nopeasti. Samoin jos koko ajan alemyyntejä niin sellainen yritys ei kauaa voi toimia ainakaan kannattavasti. Jokaiseen pakettiin voi lisäillä ylläreitä niin kauan kuin postitusmäärät per päivä ovat hyvin suppeat tai sitten on jo varaa palkata henkilöstöä. Pakkausmateriaalit ja postikulut on kalliita. Yrittäjälle paketin postitus maksaa n. 8 e. Jos yrittäjä pakkaisi kaikki vielä silkkipaperiin kera yllätysten niin postikulujen tulisi olla n. 15 e jottei mene ihan tappioksi. Usein myös asiakkaat palauttaa jolloin postikuluihin voi tilausta kohden mennä jopa 30 e kun taas lähetetään tilalle jotain. Ulkomaiset kaupat voi usein pakata hienosti yms. koska postikulut muualla ovat ihan naurettavan halpoja. Vain Suomessa kulut ovat näin kalliit. Vain suomessa on palautusoikeus tuotteille yrittäjän piikkiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta monta juttua.. uusien yrittäjien on haalittava asiakkaita vaikka noilla pikku kaupanpäällisillä tai alejutuilla. : ) Toinen seikka on kiinteät kulut, pelkällä nettikaupalla ne on pienemmät kuin taas sellaisilla joilla on livekauppa sekä nettikauppa. Lisäksi vielä kallista työvoimaa. Minä pakerran kaiken itse, kiirettä pitää välillä mutta onneksi päivässä on 24h. Minullakin tilausmäärät ovat nousseet joten haaveet kauniisti paketoiduista silkkipaketeista voi unohtaa..JA POSTITTAMINEN ON SIKA KALLISTA! Moni silti kilpailee juuri postikuluilla.

      Palautus oikeus on minusta liian pitkä,jos asiakas lähettää sen viimeisenä palautuspäivänä joka 14 päivää, niin se on takaisin myyjällä vasta 3-4 viikon kuluttua tilauksen lähettämisestä. Viikko minusta riittäisi.

      Poista
    2. Laskeppa siihen päälle jos lähtee pakettina ja lojuu sen kaksi täyttä viikkoa ensin postissa ja sitten vikana päivänä vasta noudetaan... viikko olisi ihan ok mullekkin koska kuitenkin unohdan palauttaa oli mulla aikaa viikko tai kaksi.

      Poista
    3. Kiitos anonyymi kommentistasi! Mukava saada faktatietoa meille kuluttajille! Vielä mukavampaa olisi tietysti ollut, jos olisit ihan nimellä kirjoittenut:) Luulisin, että jokainen kuluttaja ymmärtää, että kaikki työ ja materiaali, mitä kauppias tuotteen toimittamiseen käyttää maksaa loppupeleissä kuluttajalle ja jokainen tietää, että postitus maksaa Suomessa valitettavan paljon. Mutta kuluttajana toki oletan, että yrittäjä on huomioinut tämän tuotteita hinnoitelleessaan ja kannattavuutta pohtiessaan. Ja ehkä pointtini on se, että tiettyjen kauppiaitten tulisi ajatella enemmän sitä, millaisen kuvan itsestään ja yrityksestään antaa kuluttajalle. Hyvään kuvaan ei tarvita silkkipapereita vaan oikeaa asennetta:) Alkuperäisellä postauksellani en missään tapauksessa tarkoittanut moittia teitä kauppiaita, vaan nostaa minulle tärkeiksi kokemiani asioita esille. En siis todellakaan vaadi, että kaikki pakkaavat silkkipaperiin, vaan pidin sitä ihanana satsauksena asiakkaaseen. (ja tottakai tiedostan myös sen, että loppupeleissä itse sen lystin maksan tuotteen hinnassa).

      Poista
    4. Martzelle piti vielä vastailla, että juuri tuota alunperin tarkoitin, eri kauppiaat panostavat eri asioihin ja itse loppupeleissä laskevat sen, mikä toiminta kannattaa ja mikä ei. Minusta on järkevääkin alussa "koukuttaa" asiakkaita jollain pienellä ekstralla palaamaan toistekin:)
      Ja tuo palauttaminen on varmasti aika rasittavaa, kallista ja aikaavievää puuhaa:( Olen samaa mieltä Jessican kanssa, kyllä viikko olisi ihan kohtuulline aika!

      Poista
    5. Tuotteiden katteet tulee laittaa sille tasolle, että kauppa kannattaa. Ei postikuluilla voi rahastaa. Jos ryhtyy Suomessa nettikauppiaaksi, kannattaa huomioida Suomen postikulut.

      Saman se paketin postitus maksaa kuluttajallekin kuin yritykselle. Ja yritykselle maksaa muukin postittelu saman verran paitsi jos käyttää sentin silkkipaperiarkkiin, muutaman sentin tikkariin ja vielä sitten kääräiseee muoviin ettei tuotteet tahriinnu matkalla, niin saattaa siitä kertyä muutama sentti lisää. Huutismyyjänä on tullut kyllä Itellan hinnastot hyvinkin tutuiksi. Melko kallista silkkipaperia on, jos laskee sen hinnaksi 7e :D

      En ole anon kanssa samaa mieltä, että tikkarin sujauttaminen pakettiin veisi kauhesati aikaa tai edes rahaa. Muumitikkari maksaa kuluttajallekin vain 11snt ja kauppiaalle vielä vähemmän. Kyse on asenteesta, Itse en edes ylläreistä välitä, vaan peräänkuulutan selkeitä sivuja, kunnon pakkauksia jotta tuotteet ei vahingoitu, nopeaa toimitusta ja suoraselkäisyyttää reklamaatioissa ja viestittelyssä.

      Kyllä nettikaupat, joissa on aleja ja edukkaat postikulut ovat saattaneet laskea silti, että liike jää voitolle ja pyörii hyvin. Alekampanjoilla saa uusiakin asiakkaita sisään ja itse ainakin tilaan alesta määrällisesti enemmän kuin muuten. Ilman asiakkaita ei kauppa käy, jollain ne on haalittava. Ja jos saa niitä asiakkaita haalittua, niin ensiarvoisen tärkeää on pitää heidät tyytyväisinä, jotta tilaavat uudelleen! Siitä tässä ketjussa on kyse, ihan juurikin siitä!

      Jos varastosaldot huutaa nollaa, pakkaukset on ruttuisia ja epämääräsiä, toimitus takkuilee ja sähköposteihin vastaillaan jos vastaillaan jamilloin vastaillaan, on moni kuluttaja äänestänyt jaloillaan. Esim. Sisukkaasta en ole minäkään uskaltautunut tilaamaan yhtään mitään. Kerran yritin, mutta tuotteen varastosaldo olikin nollilla, vaikka alkuun näytti että tuotetta on, joten...maku meni.

      -Anona anolle-

      Poista
    6. Ano: aika hyvin kiteytit asian! Samaa mieltä!

      Poista
  23. Yrittäjä muuten maksaa myös postikulujen osuudesta vielä ALV:t. Yrittäjä ei siis saa perimäänsä postikulujen määrä. Esim. 5 € kuluista jää vain n. 4 € postitusten hoitoon. Kun taas yrittäjä ostaa postista vaikka valmiiksi maksettuja kuoria/postimerkkejä, ne ei kuitenkaan ole ALV vähennyskelpoisia. Postittaminen on siis äärimmäisen kallista yritykselle. Jos yritys pyytää 5 e kuluja, on niistä kertynyt summa vain pieni osuus oikeista postikuluista mitä yritykselle kokonaisuudessaan kuukaudessa tulee palautuksineen yms. Palauttaminen kun maksaa yrittäjälle taas sen saman esim. pakettihinnan kuin lähettäminen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän ton pointin, mutta se on myös muistettava kun sitä nettikauppaa pistää pystyyn ;) Mä en ole valmis maksamaan tuotteesta enemäpää kun mitä se maksaisi jos hakisen sen live kaupasta, itse asiassa olen valmis maksamaan vähemmän koska en pääse hipelöimään ja en sata varmaksi tiedä mitä saan...

      Lastenvaate nettikauppoja nousee kun sieniä sateeseen joten kilpailu on kovaa ja luulen, ettei yksikään nettikauppa selviä siitä ilman pieniä postikuluja tai mahdollisesti tarjoamalla pikku aleja!

      Poista
    2. Kiitos jälleen kommentistasi anonyymi (edelleen sitä omalla nimellä kirjoittamista olisin kaivannut!) Suomen verojärjestelmä ei ole tosiaan kovin edullinen yrittäjille ja tuossa postitushomassa se näyttää olevan erityisen huono. Mutta Jessicaa kompaten, luulisin,, että jokainen, joka nettikaupan on perustanut asian on joutunut etukäteen miettimään ja sen kannattavuuden laskemaan:) Jos pitää pelkkää nettikauppaa, ei kiinteitä kuluja (esim. liiketilan vuokraa) ole ollenkaan, joten kyllä minäkin oletan, etten ainakaan enempää tuotteestani joudu maksamaan, jin livekaupassa.
      Olen ymmärtänyt moneltakin taholta, että palautuksia tulee nykyään aika paljon ja se on varmasti kallista ja aikaavievää puuhaa. Itse olen niin varovainen, että jos esimekikisi ole epävarma mitoista, tarkistan ne aina etukäteen, ennen tilaamista. Olen monesti miettinytkin, että palautukset voisivat vähentyä, jos mittatietoja olisi paremmin saatavilla. Kaikki eivät jaksa nähdä sitä vaivaa laittaa sähköpostia, vaan tilaavat ja kokeilevat.

      Poista
    3. Palautusten välttämiseksi yrittäjän kannattaakin juuri kirjoittaa kunnon kuvaukset tuotteista, panostaa kuvien ottamiseen, jotta niistä näkee tuotteen hyvin edestä ja takaa ja pieniä yksityiskohtia ehkä myös ja kuvailee vielä väriä muutamin sanoin. Mitat auttavat asiakasta tilaamaan oikeaa kokoa. Nämä edellä mainitut asiat vähentävät olennaisesti palautuksia!

      Tietysti kunnon kuvien ottaminen ja kuvausten tekeminen vievät taas sitä aikaa ja rahaa. Ei yrittäjä saakaan mitään ihan vaan istuskelemalla, on satsattava ja invesstoitava ja mietittävä miten asiakkaat saataisiiin sisään ja vielä pysymään asiakkaina.

      Nettikaupalla ei kuitenkaan ole hoidettavanaan kivijalkakaupan vuokraa ja muita kivijalkakaupan kuluja. On toki ne postarit, mutta ollaan aika eri summissa kuitenkin, kuin että vuokraisi esim. Helsingin keskustasta liiketilan. Jotkut vuokraavat, myyvät samoja tuotteita samaan hintaan kuin nettikaupassa ja järjestävät välillä vielä alennuskampanjoita. Ja sekin kannattaa, koska yritys on ja pysyy siinä vuodesta toiseen. Ihmetyttää ellei sitten nettikauppa kannata. Ellei kannta, on luultavasti kyse siitä, että ei ole satsattu mainontaan ja asiakastyytyväisyyteen.

      Poista
    4. Anonyymi: hyviä pointteja, olen kyllä ihan samaa mieltä!!

      Poista
  24. Hyvin samaa mieltä olen minäkin. Arvostan nopeaa postitusta ja kauniisti pakattuja pakkauksia. Myös pikaista vastausta sähköpostiin tai kyselyyn. Olen muutaman kerran jäänyt ilman vastausta, kun olen jotakin asiaa tiedustellyt, ainakin yhden talvihaalarin mittoja ja pinnasängyn hintaa. En kyllä näissä liikkeissä enää asioi, minusta tuo piittaamattomuus kertoo niin paljon, että laitan rahani johonkin muuhun liikkeeseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että samoilla linjoilla mennään!
      Samalla tavalla tuollainen piittaamaton asenne asiakasta kohtaan saa minut kyllä äänestämään jaloillani!

      Poista
  25. Itselleni tärkeintä on hyvä kommunikaatio asiakkaan ja kauppiaan välillä. Tuotteen nopea postitus. Silkkipapereita ei tarvitse olla, mutta toki kaunis paketointi ja yllärit ovat kivoja. Kauppiaan ystävällinen/huomioiva käytös on minulle a ja o. Tässä talvella eräs kotimainen nettikauppa kohteli minua järkyttävällä tavalla. Lähetys ei koskaan saapunut minulle ja selvästi minun rehellisyyttäni epäiltiin.
    Minulle todettiin,etten ole toivottu asiakas enää heille. Se oli jotain uskomatonta...
    Myyjä myy merkkiä, josta olen kiinnostunut ja lähestyin varovasti, josko saisin heiltä tilata:) Sain ja pienikokoinen lähetys tuli PAKETTINA. Ei paljon jäänyt epäselväksi. Minua pidettiin yhä niin epärehellisenä, että myyjä halusi postittaa tuotteen pakettina, jotta en "hukkaa" sitä. No pääsipä lopullisesti eroon minusta,sen verran loukkaannuin. Kyllähän nettikauppoja riittää ja aina niistä muista on lähetys minulle perille tullut. Tärkeimmäksi asiaksi koen loppujen lopuksi rehellisyyden,maksetun tuotteen saamisen ja käyttäytymisen alkeiden osaamisen, jos on asiakaspalveluammatin valinnut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samoilla linjolla siis mennään myös sinun kanssasi!
      Aika kamala esimerkkitapaus! Minusta on ihan ennekuulumatonta edes epäillä asiakkaan rehellisyyttä!! Ja tuo, että ei ole toivottu asiakas..pöyristyttävää!!
      Todellakin paikka, josta en vahingossakaan haluaisi tilata mitään!!
      Eikös asiakkaalla ole mitään suojaa tällaisissa tapauksissa??
      NO, onneksi tosiaan on muitakin kauppoja!
      (P.s. tuliko viestini perille?)

      Poista
  26. Ihan kiva kuulla, että Jarna saa aina (?) kaupanpäällisiä. Itsekin tilasin esim. Pikkujaloista, mutta en saanut. Hyvää palvelua kyllä muuten! Ennustanpa tässä by the way, että muutama pieni lasten nettivaatekauppa taas nurin menee. Huolissani olen just siitä, kun kauhealla vauhdilla laajennetaan valikoimaa kaiken maailman merkkeihin ja sitten itketään kun tulee palautuksia. Ei ole helppoa. Jos palauttaminen olisi asiakkalle maksullista, niin jäisi minulta ainakin kokonaan tilaamatta, paitsi tuotteet joista "tietäisin varmasti" mitä saan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen tilannut kaksi kertaa pikku jaloista ja ensimmäinen meni niin vituralleen kun olla ja voi. Oikeastaan sen tilauksen teki mummi, koska osti millille kengät lahjaksi. Toimitus osoitteeksi oli kuitenkin merkitty meidän osoite... noh ne kengät lähetettiin mun vanhempien luokse ja sieltä tuli tekstiviesti, kun paketti oli noudettavissa hox ja mummi oli tietenkin reissussa ja lähetystunnuksella paketin voi hakea vaan saaja... noh piti soittaa ja pyytää että säilyttäis kenkiä vähän kauemmin siellä mikä ei tietenkään myöskään ollut ihan ok postille... asiasta laitoin viestiä pikku jalkoihin mihin ei koskaan vastattu! Seuraavan kerran paketti tuli kyllä ok ajassa meille ja siellä oli muistaakseni joko mainos tarroja tai ilmapalloja mukana, mutta edelleenkään ei ole kovin postitiivinen kuva liikeestä ole...

      Poista
    2. Anonyymi, ei meillekään ole Pikkujaloista kaupanpäälisiä tullut, vaikka muuten tilaus onkin sujunut ongelmitta:) Kilpailu tuntuu olevan tietyillä kaupoilla aika kovaa todella. ja tuo on totta, uudet merkit varmasti aina aluksi aiheuttavat niitä palautuksia, kun ei esim. mitoitus ole tiedossa. Toisaalta se on mukavaa, että markkinoille tulee uusiakin merkkejä, välillä on tylsää selata putikkeja, kun samat merkit pomppaa silmille joka kaupasta. Ja todellakin, minultakin jäisi moni juttu ostamatta, jos tietäisin palautuksen olevan maksullista. vaikka en kyllä kovin helposti jaksa palauttaakaan:)

      Jessica: No onpas harmillinen kokemus, varsinkin kun viestiin ei vastattu. Saitteko muuten kengät vai palautuivatko ne?

      Poista
    3. Pikkujaloista tili tosiaan kaksi valkoista ilmapalloa. Ei kannata olla kateellinen :D

      Olen todella saanut sieltä aina hyvää ja ystävällistä palvelua, siitä ei pääse mihinkään. Harmi ellei kaikilla ole samoja kokemuksia.

      Poista
    4. Ja pieniä nettiputiikkeja meneekin nurin, ihan koko ajan, mutta ei johdu kylläkään hyvästä valikoimasta vaan siitä ettei asiakasta arvosteta eikä kunnioiteta. Halutaan vaan rahat pois. Sillä pelillä ei pitkälle pötkitä.

      Kilpailun tähden kannattaa nähdä hiukan vaivaa ja miettiä myös mitä asiakkaat haluaa. Itse tilaan aina kaupoista, joissa on laaja valikoima ja myös merkkejä, joita ei muualta saa. Minulle se valikoima on sisäänvetoasia ja saa myös pysymään asiakkaana. Tilaankin kerralla usein paljon ja harvoin palautan. Harvemmin kiinnostun puodeista, joissa on vähän merkkejä edustettuna. Mielelläni kokeilen uusia merkkejä, jos ne miellyttävät ilmeeltään silmää. Ihanaa, että Suomestakin saa nykyisin vaikakmitä merkkejä! KIITOS, iso kiitos rohkeille yrittäjille siitä!

      Poista
  27. enkä tarkoittanu tuolla yo. kommentilla Pikku-Mineaa.

    VastaaPoista
  28. Lisäisin vielä tuohon edelliseen kommenttiini,että kyseessä on melko tuore, viimesyksynä toimintansa aloottanu nettikauppa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä tainnut olla siellä kauppiaalle ihan vielä selvää, mitä asiakaspalvelu on ja millainen merkitys sillä on!

      Poista
  29. Mielenkiintoinen postaus!

    Lähes kaikki on jo sanottu, mutta kerronpa vielä miten oma tilausprosessini menee :)

    Eli: bongaan jostain kivan mekon/takin/haalarin/tunikan/ulkohousut/pipon (lähinnä näitä tilaan netistä)
    - tsekkaan mistä niitä saa
    - mistä saa edullisimmin -> euro, parikin riittää muita edullisempaan vaikutelmaan
    - tsekkaan postarit: tuleeko sittenkin halvemmaksi jostain muualta jos on kiinteä tyyliin 4-8 e postimaksu (pipoissa kiinteä 4,95 e postari ottaa muuten jonkun verran päähän :))
    - onko s-postiin tullut viime aikoina alekoodeja näistä liikeistä, sieltä toki tilataan mistä on mahdollisesti tullut
    - jos on monta kauppaa "samalla viivalla", niin se jolla on kokemukseni mukaan nopein toimitus voittaa. Ei kaunein paketti tai kivoin yllätys matkassa :)

    Toki yllätykset ovat aina iloisia yllätyksiä, mutta eivät ratkaise ostospäätöstäni. Silkkipapereita pakettiin odotan vain silloin, jos tilaan ulkomailta hintavaa tuotetta. Ja ei kai kukaan pipotilausta tai yhtä tunikaa/mekkoa tilatessa odotakaan silkkipapereita? :) Tai pipon kanssa yllätyksiä.

    Itsestäänselvyytenä pidän tuotteen kunnollista pakkaamista ja hyvää yhteydenpitoa asiakkaaseen sekä tilausvahvistusta. Monen myyjän kanssa on saatu hauskat sähköpostikeskustelut aikaiseksi, joten kivaa on monesti ollut tilata =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos:)
      Paljon on tosiaan tullut kommentteja ja todella hyviä pointteja asiasta!
      Kiteytit tosi kivasti tuon ostoprosessin, aika samalla lailla homma itsellänikin menee:)
      Paitsi että myönnän monesti loppupeleissä kallistuvani helpommin siihen kauniiseen pakkaukseen, mielikuvaan, kuin siihen nopeaan postitukseen, jos minulla ei ole kiire ja jos postitus on ollut edes kohtuullisessa ajassa:)
      Tuo on myös totta, kukaan ei todellakaan varmaan odota pipoon tai sukkiksiin mitään ekstraa, tikkaria tai tarraa, mutta jos se liike pakkaa sen takin silkkipaperiin, odotan toki, että ne sukkiksetkin tulee samalla lailla pakattuina. Se on taas se asenne sitä kuluttajaa kohtaan, asiakkaan tulisi olla yhtä arvokas kauppiaalle ostaa se siten sukkikset tai 150e takin, vai kuinka?

      Poista
    2. Toki kaikkia asiakkaita tulee kohdella samanarvoisesti. Eli silkkipaperit ja tikkarit joko kaupan linjan mukaisesti vain "isompiin" tilauksiin, tai sitten kaikkiin. Millaista imagoa/profiilia kauppa haluaakaan pitää yllä. Oli niitä tai ei, niin ilman muuta johdonmukaista käytöstä kiitos.

      Mun tilauksissa on yleensä se puoli, että siinä vaiheessa kun jotain saan jahkailevana hämäläisenä aikaiseksi tilattua, sen olis pitänyt olla jo :) Eli siksi mulla yli kaiken muun menee nopea toimitus.

      Poista
    3. Juuri näin, johdonmukaisuutta minäkin peräänkuulutan:)
      Ja täällä aika usein myös huomaan tilaavani jotain sitten, kun se jo oikeastaan pitäisi olla käytössä, joten tuo nopeus on valttia!

      Poista
  30. Minäkin työnnän vielä nenäni tänne ;o)

    Vaikka kuinka nyt on kirjoitettu, että ostopäätökseen vaikuttaa asiakaspalvelu, paketoinnit ym asiat, niin tutkimukset kyllä osoittaa, että hinta on se tärkein yksittäinen tekijä verkkokaupassa. Asiakas kyllä tilaa vaikka kymmenettä kertaa huonoa palvelua saaneesta verkkokaupasta, jos sen hinta paljon edullisempi kuin muilla... Valitettavasti. Ei se tietenkään vähennä hyvän asiakaspalvelun tärkeyttä, mutta ns asiakasuskollisuus on verkkokaupassa vaan niin paljon vaikeampaa saavuttaa kuin kivijalassa.

    Kivijalkaanhan mennään myös, jos siellä on kiva käydä, ihan muuten vaan katselemaan ja siinä sivussa saattaa tarttua jotain mukaan. Jos on ihan hirveä myyjä, likaiset tilat ym, niin sellaista kauppaa kyllä välttelee. Verkossa asioiminen on niin anonyymiä puolin ja toisin, että sitä asiakaspalvelua ei samalla tavoin joudu kohtaamaan.

    Mutta silloin kun Terhin sanoin on "monta kauppaa samalla viivalla", niin hyvät kokemukset ja toimitusnopeus ratkaisee eli tottakai se asiakspalvelu on tärkeetä ja siihen kovasti mekin yritetään panostaa. Kiireessä vaan valitettavasti välillä unohtuu sähköpostit sun muut, kun yrittää saada mahdollisimman nopeasti pakattua.

    Vaikka nettikaupalta vuokra puuttuukin, niin vastaavasti kivijalalta puttuu ne lähetyskulut. Molemmat on isoja kuluja. Meillä ainakin postin kulut on niin kovat, että postin laskun ja asiakkailta perittyjen postimaksujen erotuksella makseltais kyllä joka kuukausi vuokra ja toppavaateaikaan parit-kolmet vuokrat! Eikä varmasti voida postikuluja nostaa.

    Netissä normihintaan myyminen on nykyään aika mahdotonta, se osa mikä menee normihinnalla on niin pieni. Englannissa ei ole alvia lastenvaatteissa ja muuallakin Euroopassa kate on paljon pienempi, koska siellä myyntivolyymit on niin paljon isompia. Kilpailu on tosi kovaa ja kun hinta ratkaisee, niin pakko mennä mukaan siihen hintakilpailuun.

    Me ollaan kovasti etsitty parempaa paikkaa Tammisaaressa, kun kyllä se paras kate tulee kivijalasta ja ainakin meidän suunnalla kulut on pienemmät. Mutta pieni kaupunkihan tämä on, niin ei kivijalka yksin riitä tai pitäisi olla tosi suppea valikoima...

    Palautuksia meille tulee ehdottomasti eniten asusteista. Ilmeisesti niitä mallaillaan kotona muiden vaatteiden väreihin sopiviksi ja palautusprossa on aika iso. Vaatteiden kohdalla monesti maininta, että malli ei sopinut tai väri ei miellyttänyt. Aika vähän tulee vaihtoja eri kokoisiin. Meillä siis ei ole mittoja tuotteista, kun aika valitettavasti ei millään riitä. Mutta ehkä sitten, kun Juliakin menee syksyllä hoitoon ja meitä on Hennan kanssa kaksi kokopäiväistä hoitamassa kauppaa :o)

    Tulipas sepustus, huh!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiva kuulla ajatuksiasi. Pisti vaan silmään että nettikaupalla ei ole vuokrakuluja, miksei olisi? Eikö tuotteita tarvitse säilyttää missään? tuskin mistään ilmaista säilytystilaa saa. Oman kaupan tavarat ainakin vie ihan laatikoissakin 70 neliön tilan eikä se ole ilmaista. Toki jos tavarat on kaupassa myynnissä niin silloin niitä voi asian ajatella noin, ei muuten.

      Poista
    2. Onhan se nyt pikkasen eri kulu laittaa kamat jonnekin halpaan varastoon kuin vuokrata hyvältä myyntipaikalta kaunis ja iso tila. Vaikka kyllä se toki kulua on. Samoin postimaksut. Mutta tässä keskustelussa kovasti tuodaan alvit ja muut esiin, unotaen samalla verovähennykset työhuoneesta, välineistä( kamera, nettiyhteys, kone, varastotila jne).

      Minullaon 11m2 tila kaupan tavaroille ja riittää, ihmettelen tuollaista 70m2 tilatarvetta. Osa kaupan tavaroista on kyläkin kotona, mutta ei se haittaa.

      Ihan vaan objektiivisuuden nimissä tämä.

      Poista
    3. Pirjo, tosi kiva kun kommentoit ja asiallisesti ihan nimelläsi! KIITOS ♥
      Ja voi ihan täällä julkisestikin kiittää, teillä on aina homma toiminut niinkuin pitääkin!

      Sinulla on tietysti tutkittua tietoa pohjana ja varmasti pitää paikkansa, että hintaa katsotaan tilattaessa eniten. Omalta kohdaltani tosin voin sanoa, että en edes mene toistamiseen sellaiseen nettikauppaan katselemaan hintoja, joista olen saanut huonoa palautetta, joten ainakin minun kohdallani asiakasuskollisuus vaatii sitä asiallista palvelua. Muiden puolesta en tietystikään osaa sanoa.

      Tuo kilpailu on varmasti paljon kovempaa juuri nettikaupoilla, koska hintoja on helpompi vertailla ja tosiaan ulkomailtakin pystyy tilaamaan ja silloin kilpailuasetelma on ihan eri.

      Tuo, että asusteita palautetaan eniten oli aika mielenkiintoinen tieto, olisin kyllä kuvitellut, että joku ihan muu tuote on palautusten kärjessä:)
      JOs sivuilla on mittoja, on se aina helpompaa asiakkaan näkökulmasta, mjutta ainakin minun kokemukseni mukaan teiltä on aina saanut nopsaan vastauksen kyselyihin, joten kyllä homma toimii!

      Poista
    4. Anonyymeille: mielenkiintoiset kommentit, kiitos niistä. Edelleen kyllä kaipailen ihan nimellänne kommentointia..
      Tottakai varmasti nettikaupankin pitää tavaroita jossain varastoida ja pitää sekin kuluihin toki laskea! Ja jokaisella kaupalla on varmaan myyntivolyymin ja valikoiman mukaan erilaiset varastotarpeet..

      Poista
  31. Kyllä mukava varastotyyppinenkin tila maksaa. Tilan täytyy kuitenkin olla ikkunallinen ja mukava jotta siellä jaksaa tehdä pitkät työpäivät. Täälläpäin varastitilan vuokra on n. 1000 e ja postikuluihin menee kuussa n. 2000 e, toppavaateaikaan tosin vähintään kaksinkertaisesti. 11 neliöön ei montaa pahvilaatikkoa sovi. 70 neliöinenkin tila on lattiasta kattoon myöden täynnä. Mutta ehkä puhumme vähän erikokoisista yrityksistä. Joku mietti työhuonevähennystä, se on jotain 750 e vuodessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voit miettiä paljonko 70m2 Helsingin Kampissa vaikka maksaa. Ja siihen nettikaupan kulut päälle, joillain on yhdistettynä nämä kaksi, kuten esim. Lillisillä. Lillis tietenkin toimii Tammisaaressa eikä Hki keskustassa, mutta kuitenkin.

      Jos on 70m2 ikkunalla ja koko päivän häärii siellä, on nettikauppa kokopäivätyötä. Joillain se peini puoti on sivubisnes muun työn ohella. Kukin tyylillään, mutta mia valintoja yhtä kaikki. Asiakastyytyväisyys on kaikissa kaupoissa tärkeintä. Pitää saada asiakas sisään ja pitää hänet tyytyväisenä. Ellei tähän kykene, on kaupan kuolema taattu.

      Kuka sitten mitenkin hoitaa asiaksatyytyväisyyttään: pikkuisen pienemmillä postikuluilla, alekampanjoilla, pikkuyllätyksillä, silkkipapereilla...what ever. Se on kuitenkin fakta, että hoidettava on.

      Onko teillä toppavaatteista kunnon kuvaukset, mitat ja kuvat ? Että palautukset vähenisivät.

      Poista
    2. Tässä keskustelussa taitaa olla osapuolina aika erityyppisten (kokoisten) putiikkien pitäjiä ja tottakai tarpeet on silloin erilaiset ja toki kustannuksetkin. Oli kustannukset mitkä tahansa, minusta kuluttajana ne kyllä pitää miettiä etukäteen ja laskea kannattaako kauppa. Ja kuten sinä viimeinen anonyymi totesit fiksusti, että asiakstyytyväisyys pitää jokaisen kauppiaan huomioida ja kyllä sekin vähän maksaa. Toisaalta tosi ainakin minun asiakastyytyväisyyteeni vaikuttava asia ei mitään ylimääräistä maksa.
      Ja tuosta työhuonevähennyksestä, tuon 760e saa kun käyttää kotia päätoimen tulonhankkimiseen.

      Poista
  32. Pistänpä minäkin vielä lusikkani soppaan, vaikka paljon on jo sanottu.

    Minulle kaunis pakkaus ja joku pieni yllätys mukana ovat ihan kiva plussa, mutta en kyllä koskaan niiden perusteella valitse kauppaa, jossa asioin. Luotettava palvelu ja nopeat vastaukset kyselyihin ovat ne jotka merkkaavat eniten. Ja aika usein valikoituu se, josta löytyy useampi tarvittava vaate, ettei tarvitse monesta paikasta tilailla.

    VastaaPoista