sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

Vähän napinaa huutiksesta

Tykkään ostella vähän turhankin paljon lastenvaatteita ja aika usein vielä niitä vähän hintavampia merkkejä. Ostan vaattet aina käyttöä varten, enkä koskaan ostaessa ajattele niiden mahdollista jälleenmyyntiarvoa. Meillä lasten ei myöskään tarvitse vaatteita varoa  mitenkään erityisesti, käyttöä varten ne ostetaan. Pikkuvelikin on jo oppinut hyvän aikaa sitten "lika on hyvästä" toteamuksen, jos vaatteet menee likaiseksi.

Lapset kuitenkin kasvavat ja välillä kaikesta elämisestä huolimatta ne vaatteet jäävät pieneksi ja niistä jää jopa jotain käytettävää seuraavallekin käyttäjälle. Viimeaikoina erityisesti Neidin kohdalla on sopiviakin vaatteita siirretty odottamaan seuraavaa käyttäjää, Äidin ja tyttären maku kun ei aina yrityksistä huolimatta kohtaa.

Kolmen lapsen jäljiltä pientä vaatetta tulee vuoden aikana aika moinen määrä, varsinkin kun perheen sisällä kierrättäminen on pääasiassa aika mahdotonta. Isoveljen vaatteet eivät pääsääntöisesti kelpaa Neidille ja Pikkuveljelle en tilanpuutteen vuoksi ala säästämään kuin ne kaikkein parhaat aarteet, ikäeroa on kuitenkin se 7 vuotta. Neidiltä taas ei juurikaan sopivaa vaatetta Pikkuveljelle sattuneesta syystä periydy.

 Meillä ei ole sukulaisissa eikä lähipiirissä juurikaan sopivanikäisiä lapsia, joille vaatteet luonnikkaasti kiertäisivät. Olisi tosi kivaa, jos olisi! Koska kenellekään tutulle vaatteita en siis saa annettua ja meillä ainakaan ei raha kasva missään puissa, mielelläni jonkun euron silloin tällöin siisteistä vähän käytetyistä vaatteista saisin takaisinkin.Ne vähän vähemmän siistit vaatteet menevät sitten ihan roskiin.



Olenkin miettinyt ja pohtinut mikä olisi paras, helpoin ja vaivattomin tapa myydä pienet vaatteet. Eri kirppareita olen kokeillut useaan eri otteeseen, mutta joka kerta olen sen kokenut liian vaivalloiseksi. Ja kertaakaan en ole tullut kotiin, niin, että olisin päässyt kaikista vaatteista eroon.  Liekö syy sitten ollut vaatteiden kunnossa, laadussa vai hinnassa vai kenties kaikissa näissä. Vaikea sanoa.   





Huuto.netin olen kokenut omalta osaltani kaikkein helpommaksi tavaksi päästä vaatteista eroon ja saada niistä vähän rahaakin. Olen tehnyt huutiksessa kauppaa jo usean vuoden ajan säännöllisen epäsäännöllisesti ja pääasiassa kaikki on sujunut aina hyvin. Viime aikoina olen kuitenkin huomannut meiningin sielläkin muuttuneen ja olen ryhtynyt pohtimaan senkin homman mielekkyyttä. Lähiaikoina on eteeni tullut jos jonkinlaisia juttuja.


 Hinnoittelupolitiikka

Koska ostan paljon vähän kalliimpia lastenvaatemerkkejä, mietin aina tarkkaan niiden myyntihintaa. Hinta täytyy tietysti minusta määritellä ensisijaisesti vaatteen kunnon mukaan. Mikäli vaate on siistissä kunnossa, voi minusta huomioida myös alkuperäisen hinnan jollain tasolla. Itse olen ottanut tavaksi miettiä ensin, millaisella hinnalla vaatteen saisi alesta ja sitten miettiä pyyntihinnan sen mukaan, esim. puolet siitä alehinnasta. Luulisin, että olen aika hyvin onnistunut hinnoittelussa, koska aika usein olen vaatteet huutiksessa pyytämälläni hinnalla saanut myytyä.

Olen viime aikoina olen saanut enenevässä määrin "tarjouksia" yksityisviestillä myydä joku vaate vähän halvemmalla, kuin pyyntihinta. Välillä kaupat tulee, välillä ei.  Välillä jään ihmettelemään ihmisten tarkoitusperiä. Tinkiminen on minusta ihan ok, mutta joskus minulle tulee sellainen olo, että jos ostaja nimenomaan haluaa tietyn tuotteen (monesti tulee vielä mieleen, että nimenomaan sen merkin vuoksi) ja tietää, mitä se alunperin maksaa, miksi minun pitäisi luopua siitä puoli-ilmaiseksi.





Minulla ainakin nousi niskavillat pystyyn, kun kerran sain tämäntapaisen vastauksen, kun kohteliaasti kieltäydyin myymästä Bonpointin vaatteita suurinpiirtein viidellä eurolla: "Kiitos vastatarjouksestasi, mutta kuten sanottu mä taidan jättää nyt tällä kertaa väliin - varmasti jokin toinen tuntematon antaa sinulle paremman tarjouksen näistä ihanuuksista ja kaikilla on silloin parempi mieli :)  Mä en tosiaankaan tarvitse ihanuuksiasi, kun kaapit on jo niitä pullollaan, ne oli taas näitä nice to have."


Toisaalta minua kuitenkin välillä ihan nolottaa, jos jonkun vaatteen hinta nousee kovin korkeaksi, varsinkin joskus, kun joku vaate on mennyt kaupaksi korkeammalla hinnalla, kuin mitä itse siitä olen maksanut.

Postikulut

Postikulut ovat sellainen asia, mikä on ainakin minulle aiheuttanut päänvaivaa välillä. Koitan arvioida postikulut mahdollisimman tarkasti jo siinä vaiheessa, kun teen ilmoitusta. Jos olen arvioinut alakanttiin, en ole koskaan pyytänyt lisää ja jos taas olen arvioinut yläkanttiin, pyrin palauttamaan rahat ostajalle, mikäli saan vaan yhteystiedot. Postilla on aika selkeät taulukot saatavilla ja jokaisen luulisi ymmärtävän, että postittaminen maksaa. Ja kun olen sen postimaksun siihen ilmoitukseen selvästi laittanut, luulisi jokainen huutaja myös ymmärtävän sen kuuluvan maksettavaksi. Silti postimaksujen kanssa tuntuu olevan välillä aikamoista vääntöä. Myin alkuvuodesta ison läjän sekä Neidin että Pikkuveljen vaatetta 0e lähtöhinnalla ja silloin tuntui, että postimaksuista tuli erityisen paljon kysymyksiä. Silloin minua välillä vähän suututtikin, kun kyseltiin varsinkin postimaksujen yhdistämisistä. Pakettimaksu tuntui monelle olevan liikaa esim. viiden 1e hintaisen vaatteen postimaksuksi, vaikka se olisi halvempi, kuin vaatteiden erilliset postimaksut yhteensä.  Minun olisi varmaan pitänyt postimaksu maksaa heidän puolestaan (eli siis oikeastaan maksaa 2e siitä ilosta, että saan lähettää viisi vaatetta tuntemattomille ihmisille..)



Tässä yksi esimerkki, millaisia viestejä minulle on viime aikoina tullut (kyseessä oli painava ulkovaate, kohteessa oli selkeästi postimaksuksi laitettu paketin hinta): 
Tein nyt niin, että maksoin sun tilillesi tuon kauppasumman x euroa. Mun alkuperäinen tarkoitus oli ostaa sulta muutakin, mutta tosiaan tämän lomareissun takia en nyt ehtinytkään sitten valvoa ja vahtia kohteitasi. Tuo xx(huutokohde) meille vielä aivan liian suurikin, mutta ajattelin, että tulisi siinä muiden mukana kun halvalla sai :). Mutta en viitsi postille maksaa lähes nelinkertaisesti sen ostohintaa, joten maksoin sulle nyt ostokseni, mutta saat laittaa tuotteen uudestaan myyntiin :): Ja sorry tällainen veivaus, mutta tulee liian kalliiksi lähetellä sitä.


Toinen ostaja huusi ensin ison läjän yhden euron vaatteita ja sitten kun paketti oli kasassa ja ilmoitin postimaksun hinnan (normaali pakettimaksu) ostaja ehdotti, että pistäisin ostokset tulemaan Ärräpakettina, joka oli sillä hetkellä juuri tarjouksessa ( postipaketti 8,50e / Ärräpaketti 4e). Asia olisi ollut minulle tietysti ok, jos se Ärrä olisi lähellä, mutta kerroin ostajalle, että lähin Ärrä on meillä 15 km päässä, eikä minkään matkan varrella, eli minun olisi pitänyt käydä erikseen siellä ärrällä kahteen kertaan. Kerroin ostajalle, että se ei ole minulle mitenkään yksinkertaista eikä erityisen halpaa ajella edestakaisin, johon hän vastasi vihaiseen sävyyn, että se olisi hänelle halvempaa...

Negatiiviset palautteet ja maksujen viivästyminen

Kolmas huutiksessa esiintullut ongelma on minulle aika uusi, en ole siihen ennen tätä kevättä törmännyt. Aimmin kaikki ostajat ovat maksaneet tuotteensa ajallaan ja homma on sujunut mallikkaasti. Tänä keväänä on useaan otteeseen käynyt niin, että voittohuudon tehnyt ei ole koskaan tuotetta maksanut yhteydenotoista ja negatiivisestta palautteesta huolimatta.


Pariin otteeseen on käynyt niinkin, että ostaja on kysellyt moneen kertaan tilinumeroa, vaikka se tulee ostajalle automaattisesti voittoviestin yhteydessä. Molemmille ostajille annoin tilinumeroni pariinkin kertaan, mutta maksua ei vaan näkynyt. Jonkin ajan päästä molemmilta ostajilta tuli negetiivinen palaute, että en suostu myymään tavaraa heille. Toisen kanssa sain vielä asian sovittua, toisesta ostajasta ei koskaan kuulunut mitään muuta, eli kauppoja ei koskaan tullut. Onneksi ylläpito posti negatiiviset palautteet aiheettomina.

Jonkin verran olen saanut myös viestejä postituksista. Pyrin postittamaan 1-2 päivän päästä maksun näkymisestä tilillä, mutta aina se ei töiden ja muiden menojen vuoksi onnistu ja postituksessa voi tulla välillä vähän viivettä. Pyrin viivytyksestä aina ostajalle ilmoittamaan ja  lähes poikkeuksetta ostajat asian kyllä ovat ymmärtäneet. Välillä tulee kuitenkin sellaisia viestejä, joita en välttämättä ymmärrä. Tai ainakaan en itse koskaan sellaisia kehtaisi kenellekään lähettää. 
Tästä hyvä esimerkki on ostajalta, joka huusi vaatteen, eikä maksua kuulunut muistutuksista huolimatta. Annoin hänelle negatiivisen palautteen ja ajattelin laittaa vaatteen uudelleen myyntiin, mutta unohdin. Tästä KUUKAUDEN päästä oli tilille ilmestynyt maksu henkilöltä ilma mitään viitettä. Pohdin pitkään, kuka maksaja oli, mutta en keksinyt. Tästä kahden päivän päästä sain kiukkuisen sähköpostin tältä huutajalta, jolle olin kuukausi sitten antanut negatiivisen palautteen. Hän kyseli, miksi ei vielä ollut saanut huutamaansa ja maksamaansa vaatetta. Onneksi en ollut muistanut laittaa sitä uudelleen myyntiin..





Monta muutakin ihmeellistä tarinaa olisi, mutta enköhän suurimmat saanut sydämeltäni :)
Kiva, jos jaksoit loppuun lukea, tässä taisi olla vähän enemmän kuin vähän napinaa.


Miten muut kierrättävät pienet lastenvaatteet?
 
Entä millaisia kokemuksia muilla on huutiksesta?

49 kommenttia:

  1. En oikein meinaa jaksaa kierrättää mitenkään ja pinot vaan paisuvat koko ajan :(

    Yleensä vien tuohon lähimmälle lastenvaatekirppikselle, jonkun verran jään voiton puolelle. Kerran vuodessa yritän jaksaa tsempata siihen hommaan. Ihan liikaa aikaa sekin vie. Ulkovaatteet olen yleensä jaksanut naputella huutikseen. Nyt en ole pystynyt siihenkään :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä tuntuu, että vaatetta tulee niin paljon, että jotai on vaan välillä pakko tehdä, ettei niihin koknaan hukuta;) Teillä sentään taitaa vähän kiertää poikien kesken.
      Täällä ei nuo kirppikset tunnu oikein vetävän, tai sitten mulla on vaan vääänlaista tavaraa väärällä hinnalla:( Ja mulle on aina käynyt niin, että silloin kun on se kirppispöytä, on tullut jotain muuta katastrofia ja se pöydän järjestely on jäänyt liian vähälle.

      Poista
  2. Huutista käytin aiemmin tosi paljon ja ilman ongelmia. Mut nyt kun on ollut pitkä tauko, niin tuntuu että siellä on paljon hiljaisempaa?? Nyt olen jotain myynyt blogin kautta, pitää katsoa miten sitten kun tulee taas isompi kasa kerrallaan...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen saman huomannut, tuntuu että Huutiksessa on tosiaan hiljaisempaa. Blogin kautta olen minäkin jotain koittanut, siinäkin on kyllä omat haasteensa. Ja toisaalta en haluaisi tätä pelkäksi myyntipaikaksi.

      Poista
  3. Huutiksen uudistus on vähentänyt ainakin mun huutiksen käyttöä. Ei tunnu vielä niin luontevalta selata sitä. Tuntuu, ettei omat kohteetkaan ole viime aikoina mennyt niin hyvin kaupaksi.. Toki parhaat on jo myyty päältä.. Toivottavasti kohta taas kauppa vilkaistuisi sillä huutonet on kuitenkin mulle se mieluisin myyntipaikka.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, tuon huutiksen uudistuksen unohdin tuossa mainita kokonaan. Minustakin uudistus ei tuonut mitään hyvää, päinvastoin esim. juuri tuotteiden selaus on aiempaa hankalampaa. ja saman olen huomannut, ei kauppa ihan niin vilkkaasti käy, kuin aiempina vuosina.
      Samaa kaupan virkistymistä toivon, itsekin tykkään eniten huutonetistä, se kun on jotenkin vaivatonta (silloin kun se sujuu niinkuin pitääkin)

      Poista
  4. Tää on niin tätä. Minä myyn Facebookissa jonkin verran merkkikirppiksillä. Peruskirpparilla pitäisi melkein ilmaiseksi antaa, niin se on vähän tympeää, jos on itsekin ostanut ovh:lla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, tää on just niin tätä;) facebookista kaikki tuntuu puhuvan.. Täytyy nyt tunustaa tyhmyyteni, en kyllä ole yhtään kartalla, miten siellä voisi jotain myydä.. voisko joku selvittää minulle sen homman?
      Peruskirpparilla tosiaan pitäisi varmaan kaikki maksaa euron, että eroon pääsisi.

      Hei, huomasin vasta nyt, että nimimerkkisi on muuttunut kaimakseni ♥ missäs välissä olet Ripun hylännyt?

      Poista
  5. Mä en kanssa tykkää enää huutiksesta, kun on mennyt "vaikeammaksi" ja osa tullut maksulliseksi. Torissa menee hyvin kaupaksi nykyään! Ja suurimman osan saan myytyä/kierrätettyä kavereille, onneksi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hankalaksi on tosiaan monella tavalla tuo huutonet mennyt:(
      Tori on minulle ihan uusi tuttavuus, pitääkin testailla sitä. Olisiko sinulla vinkkejä sinne?
      Meillä harmillisesti puuttuu ne ystävät/sukulaiset, joilla olisi sopivankokoisia lapsia:(

      Poista
  6. En enää vuoteen ole käyttänyt huuto.nettiä ollenkaan. Pidän kotona omia kotikirppareita 1-2 kertaa vuodessa, kutsun kaikki tutut ja nettoan yleensä n 500 e per kerta. Mitään ei tarvitse kuvata, kuvailla, naputella, postittaa eikä edes hinnoitella valmiiksi vaan hinnoittelen lennossa. Ne, mitkä eivät mene kaupaksi, lahjoitan pois. Toimii hyvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vau, kotikorpparit kuulostavat mahtavilta, se kuulostaa kyllä ehdottomasti parhaalta ja mukavimmalta tavalta päästä pienistä eroon!! Meillä vaan on harmillinen tilanne, että kavereiden lukuisista lapsista kaikki ovat joko väärää kokoa tai sukupuolta, että saataisiin meidän pienet kiertoon:(

      Poista
    2. Toi olis kyllä huippu idea, mutta eipä meilläkään ole oikean kokoisia muksuja lähipiirissä, että saisin kotikirpparin kautta mitään kiertoon.

      Poista
    3. Olis kyllä todella loistava idea, vaan ne oiskeankokoiset lapset puuttuu :)

      Poista
  7. Mulla oli just kirppispöytä vaikka syksyllä vannoin ettei koskaan enää. Taas on vähän sama fiilis. Nyt hirveä urakka naputella tuotteet huutikseen, kuvata surkealla puhelimella ja tympääntyä huonoihin kuviin. En enää jaksa niin tarkkaan kirjoitella, mitata jne kuin ennen. Yleispiirteisesti vain. Laitoin nyt 0e lähtöhintoja, jotta saisin kaiken vain pois ja talon mahdollisimman pian tyhjäksi. Silti tuntuu, että uudistuksen myötä huutiksessa kauppa käy tosi huonosti! Merkkivaatteet saattaa mennä FB:ssä paremmin kaupaksi. Esim. kaikki ulkovaatteet myin sitä kautta. Mut kaikessa on oma vaivansa :/ Helpointa kun joku tulis, katsois sun vaatteet paikanpäällä ja veis kaikki ja antas tukun seteleitä käteen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama fiilis minullakin kirppareista, aina vannon, ettei koskaan enää. Kirpparillakin on oma vaivansa ja minulla on melkein aina käynyt niin vielä, että joku lapsista sairastunut tai tullut yllättävää työmenoa ja pöydän siistiminen päivittäin jäänyt luvattoman vähälle. Sekainen pöytä ei taida kovin paljon porukkaa houkutella:(
      Huutonetissä on tosiaan kamala urakka kuvaamisen suhteen, mutta sitten kun se on kerran tehty, on minusta naputtelu jotenkin vaivatonta, sitä voi tehdä silloin kun huvittaa ja ehtii.
      Kaupan nihkeyden olen myös huomannut, vaikka hinnat olisi alhaisetkin.
      FB vinkkejä kaipailen, sitä voisin kokeilla, vaikken olekaan mikään aktiivinen FB käyttäjä.
      Täällä odotellaan myös "noutajaa" joka mielellään tosiaan vielä tukun rahaa käynnistään jättäisi:)

      Poista
    2. Mä just nyt sain ispriraation ja laitoin huutikseen tavaraa :) FB:ssä ei just kyllä mee (ainakaan mulla) kuin merkkivaatteet. Eli muksujen merkkituotekirppari (tms) ja kirpputori po.pitus (polarnin vaatteet) sekä metsolan kirpputori on ollut niitä parhaita. Oikeestaan muksujen merkkituotekirpparilla oon ne parhaimmin saanu myytyä :)

      Poista
    3. Toivottavasti saat myytyä omasi ja kaikki sujuu ongelmitta! Pitääkin koittaa vhän tutustua noihin Fb-kirppareihin, olen koko fb:ssä vähän onneton;)

      Poista
  8. Ohhoh mitä kokemuksia! En ole juuri mitää ostanut tai myynyt huutiksen kautta. MLL-kirppistapahtumaa ja paikallista fb- kirppistä olen käyttänyt eniten. Lisäksi muksujen merkkituotekirppistä.
    Kyllä mua vähän ärsytti MLL-tapahtumassa kun niin hirveästi piti vatvoa, voiko ostaa loistokuntoisen bodyn 2eurolla.... Onko sit taantuma joka vaikuttaa niinpaljon. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, vähän tylsiä kokemuksia olivat, eivätkä valitettavasti ihan ainoita:( MLL-kirppikset ovat täällä olleet vähissä, pitäisikin koittaa bongata niitä taas. FB-kirppisvinkkejä saa kertoa, tuntuvat olevan potentiaalisia kauppapaikkoja?
      Tuo vatvominen on minustakin tosi ärsyttävää kerran olen ollut mukana tuollaisessa livekirppistapahtumassa ja se oli minusta aika ärsyttävää..
      Tuo muuten oli hyvä huomio, varmasti taantumalla on oma vaikutuksensa ainakin tavaran liikkumiseen.

      Poista
  9. Jonkun verran myyn parempia vaatteita huutiksessa (hoitovapaallamyin kaikki pieneksi jääneet vaatteet siellä, töissä käydessä aikaa vähemmän). Loput vien hyväntekeväisyyteen (Hope-yhdistys, viipurin lasten-keräys jne.).

    Uusi huutis on minunkin mielestäni hankala (muutosvastarintaa) ja hiljainen. Tai sitten ennen "tutun" aktiivisen myyjän kohteita katsottiin useammin ja tämän nykyisen satunnaisen myyjän kohteet jäävät huomaamatta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minkäkin olen osan pienistä siisteistä, mutta sellaisista, mitkä eivät ole kaupaksi menneet vienyt Pelastusarmeijalle. Täällä meilläpäin ei ole tietääkseni mitään tuollaista Hopen kaltaista paikkaa, mihin voisi suoraan vaatteita viedä. Korjatkaa, jos olen väärässä.

      Muutosvastarintaa täälläkin ;), minusta uudistus ei ole parantanut mitään toimintoja, päinvastoin hankalammaksi on moni asia tullut.

      Poista
  10. Mulla oli kans huutonetissä yks lasten ulkoilupuku myynnissä. Ekalla kierroksella tuli paljon huutoja, mutta huutokaupan voittanut ei antanut kuulua itsestään ollenkaan, vaikka peräänkin kyselin. Aikaakin kului sen verran, että paras ulkovaatteitten myyntiaika alkoi olla ohi. Lopulta uskalsin taas laittaa uudelle kierrokselle, ja johan tuli taas ihme huutaja. Laittoi heti viestin, että maksettu on. Vaan ei näkynyt maksua. Kyselin tätä, ja tuli viesti, että on reissussa pari päivää ja laittaa kuitin sähköpostiin. No ei tullut kuittia eikä maksua. Tämän jälkeen en saanut enää mitään yhteyttä. Näköjään siis kokeili, postitanko ennenkuin maksu näkyy tililläni, ilman aikomustakaan maksaa huutoa. Mielestäni todella törkeää ja ärsyttävää! Puku lähti sitten kolmannelle kierrokselle, kun kevät oli jo pitkällä, tällä kertaa kaupat tuli, mutta hinta ei ollut lähelläkään sitä ekalla kierroksella tarjottua. Myös muuta pientä napinaa aiheesta olisi(esim. nouto."Voisitko tuoda sen meille, kun ei ole autoa..." ja mä aina kilttinä suostun tollasiin), mutta tämä huijausyritys oli kyllä törkein!
    ...Olipa kiva kun sai avautua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vähän samanlaisia ikäviä kokemuskia siis muillakin:( Minusta tunttu myös, että tuollaisia huijareita siellä liikkuu aiempaa enemmän, minulla on pari samansuuntaista kokemusta, joskaan ei ulkovaatteiden osalta, joissa hintakin yleensä vähän isompi. Tuo on myös tosi ärsyttävää, että joutuu moneen kertaa samaa tuotatta kauppaamaan ja tosiaan se ulkovaatteiden osalta se sesonki aikalailla määrittää sitä hintaakin. Mukavahan se olisi aina se vähän pärempi hinta saada:)
      Tunnustan vähän saman itsessäni, aika monta tuollaista kotiinkuljetuspalvelua olen suostunut järjestämään:(

      Poista
  11. Olen törmännyt samoihin ongelmiin huutiksessa, lisäksi yksityisviestejä tulee yllättävän paljon. Mä oon superhuono hinnoittelemaan ja vaikka kavereille myydessä en oikein osaa määritellä hintoja (=myyn tosi halvalla, tosin on vaivakin silloin todella paljon pienempi kun joku hakee himasta vaan kasan)
    FB-kirppistä olen jonkin verran käyttänyt, mutta tuntuu että siellä nuo kalliimmat merkit on sellaisia että ne pitäisi myydä ihan ilmaiseksi. Mutta nopeaa se on, tosin osasta ei sitten kuulu mitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saman olen huomanut, yksityisvietejä tulle todella paljon aiempaan verrattuna. Hinnoittelu on minustakin aina hankalaa, siksi huutis on hyvä, jos hinta on liian korkea, ei vaan mene kaupaksi ja seuraavalla kerralla hintaa voi laskea:)
      FB-kirpparit ovat minulle vielä ihan outoja, mutta tuolla kokemuksella tuskin kannattaa tutustuakaan?

      Poista
  12. Hei! Pakko nyt kommentoida. Löysin itseni noista esimerkeistä ja hieman tyrmistyin. En todellakaan vastannut vihaiseen sävyyn tuohon Ärrä-paketti kyselyyni ja olen todella hämmentynyt, että se tulkittiin niin. Pahoittelen, jos aiheutin mielipahaa. Se ei todellakaan ollut tarkoitukseni. Tässä kopio lähettämistäni viesteistä:
    Hei!
    Nyt on iso satsi käsittääkseni huudeltuna. Paljonko mahdan olla velkaa? Onnistuuko Ärräpakettina?
    Hei!
    Ok. Ärrällä oli joku supertarjous, siksi sitä ehdotin. Maksanko postikuluja siis tuon 7,20?
    Hei!
    Onko 7,20 siis riittävästi postikuluista?
    Ok!
    Anteeksi kun näitä kauppoja on nyt tehty näin pitkään ja hartaasti. Maksan viimeistään huomenna Nordeasta.
    Hei!
    Nyt on kasa maksettu.
    En tiedä, mikä näistä on vihainen viesti, mutta kuten sanoin se ei ollut missään vaiheessa tässä päässä tunnelma.
    Ystävällisin terveisin: K

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun kommentoit, K :) En muistanutkaan, että samoihin aikoihin oli kaksi huutajaa, joiden kanssa tuosta Ärräpaketista keskustelin, sinun kanssasi asia houtui asiallisesti, sen toisen kanssa ei:( Eli tässä kohtaa en nyt viitannut kanssasi tehtyihin kauppoihin. Sinun kohdallasi selvittelin tuon ärräpaketin ja sinulta tuli erittäin asialliset vastaukset. Seuraavalle kyselijälle osasin vastata heti, mutta vastaukset eivät olleet kovin ystävällisiä:(

      Poista
    2. Hei! Iso kivi vierähti sydämeltä. Olin tosi allapäin kun ajattelin kirjoittaneeni tylysti. Kanssasi on ollut mukava tehdä kauppoja! Mukavia kevätpäiviä!
      T: K

      Poista
    3. Hyvä, että asia selvisi, kanssasi oli myös täältä suunnalta mukava käydä kauppaa! Mukavia kevätpäiviä myös sinne!

      Poista
  13. Minä lopetin huutiksessa kaupan käynnin kokonaan...vetäisin herneet nekkuun kun ostin kalevala korun sieltä joka paljastuikin epäaidoksi...myyjä antoi ensin positiivisen palautteen mutta kun en saanut häneen yhteyttä kauppojen purun merkeissä niin hän muutti palautteensa negaksi kun näki minun antaman negan.Sain siis ns.kostonegan.Ylläpito ei asiaan reagoinut mikä oli minusta todella väärin.Olin maksanut aidon tuotteen heti sulkeuduttua ja sain kehnon kopion en siis tehnyt mitään väärää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho, no jopas on harmillinen kokemus! Itse olen aika vähän mitään huutiksesta viime aikoina ostellut, mutta sen vähän mitä ole, on onneksi kaikki sujunut hyvin. Tosi harmi, että tuollaista kostonegaa ei saatu poistettua ja ilmeisesti tuollaiset huijarit saavat toimiaan jatkaa:(

      Poista
    2. Anne: valitettavasti kaikki huutis myyjät ei ole rehellisiä ;)

      T. Niitä dupojaan edelleen odottava.

      Poista
    3. Anonyymi: olet kyllä oikeassa, valitettavasti kaikki myyjätkään eivät ole aina siitä fiksuimmasta tai rehellisimmästä päästä. Kyllä taitaa nykyään molemmin puolin saada olla tarkkana.
      Toivotaan, että Duplosi (?) saat pian!

      Poista
  14. Onpa negatiivisia kokemuksia huutiksesta. Olen myös myynyt siellä ja myyn edelleenkin. Mutta itsenikin kohdalle on sattunut pari lunastamatonta huutoa nyt kevään aikana, ennemmin ei ole koskaan tullut.. Muutenkin olen huomannut saman, että aika hiljaista on.. Johtuuko sitten osittain tuosta uudistuksesta. Itse en ole saanut yksityisviestejä sen enempää kuin ennenkään. Tuo laittamasi esimerkki, joka alkaa "mä tein nyt niin että maksoin tilillesi tuo kauppasumman x euroa.." on kyllä todella ihmeellinen! Sen olen muuten huomannut tässä kevään aikana, että palautteita en ole saanut entiseen malliin, en siis läheskään jokaisesta toteutuneesta kaupasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, viimeaikoina on tullut minusta turhan monta tällaista kurjaa juttua eteen, ennen kaikki on aina sujunut huutonetissä loistavasti. Tänä keväänä nämä kaikki on tapahtunut. Näistä huolimatta se taitaa minullekin olla ainoa paikka, jossa jrkevästi pääsen eroon noista kasvavista pinoista;) Hiljaisempaa on minustakin, mietin samaa, ehkä tuo uudistus vaikuttaa, mutta kyllä Zirkin mainitsemalla taantumalla saattaa kyllä olla osansa asiassa.
      Se mainitsemasi ostaja oli kyllä todella ihmellinen, ei vastannut tuon sähköpostinsa jälkeen viestiini, makun oli kyllä tilille laittanut, mutta ei niitä postareita, joten en tuotetta ole lähettänyt, enkä kyllä ole saanut tilinumeroa mihin rahat palauttaisin.
      Palautteiden antamisen takkuilun olen myös huomioinut.

      Poista
  15. Joo, samaa ongelmantynkää meillä. Kämppä pursuaa kamaa/vaatetta, jota pitäisi saada kiertoon. Rahaa olen noihin sen verran syytänyt, etten aivan ilmaiseksi kuitenkaan niistä haluaisi luopua, koska hyväkuntoisia ovat. Pienet vauvanvaatteet vien todennäköisesti ensikotiin tai muuten ilmaiseksi kiertoon. En ole kirppisihminen.

    Noi TOIMITUSkulut on yks murheenkryyni... siis termihän on toimitus ei posti (eli käsittääkseni summa saisi sisältää jotain paketointitarpeista ja vaivasta). Sulla on paljon pedantimpi asenne noihin kuluihin kuin mulla. Laitan kulut suunnilleen ja tällöinkin puolen euron tarkkuudella, tarkoituksena ei ole rahastaa liikaa, vaan saada itse maksamani postarit takaisin. Mennään osittain arviolta, kun aina ei ehdi/jaksa punnita ja hahmottaa meneekö kirjeenä vai ei. Välillä saatan pyytää liikaa, välillä liian vähän... palauttelurumbaan en ryhdy. Oon hankkinut postituspusseja ja muuta postitukseen tarvittavaa kamaa, mutta niitä en kuluhin sisällytä. On se vaan kumma, jos joku ostaa esim. kaksi mekko niin oma-aloitteisesti päättää maksaa vain toisen mekon postareiden verran kahden mekon postituksesta.

    Yksityisviestit ja tinkijät ovat yksi päänvaiva. Ei jaksaisi vastata, jos joku osta heti kohteen hinnasta haluaisi -20%. Lisäksi myös systemaattisia kiusaajia on liikkeellä. Vauvavaatekohteissa ilmeisesti yksi hupihuutaja huuteli parillakin eri nimimerkillä samoja lunastamattomia vaatteitta useamman kerran...

    Hiljaista huutiksessa on. Hakukone tökkii tosi pahasti! Vaatemerkit, joilla oman viimeaikaisen kokemuksen perusteella näyttää olevan parhaiten kysyntää ovat Mini Rodini, Molo Kids, Pomp de Lux (meillä pari hassua vaatetta ko. merkiltä kun jotenkin eivät vaan oo meidän lasten näköistä) ja Po.P.

    Anteeksi Riikka tämä pitkä napina!

    Mukavaa kevättä! :)

    -Mila-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Turhaan Mila anteeksipyytelet, kiva kun kommentoit! Koen vähän samoin, en ole ollenkaan mikään kirppisihminen, sikis tuo huutonet on sopiva, se ei ole aikaan eikä paikkaan sidottu, eikä siitä mene mitään maksua, ellei kauppoja tule.

      Tuo on NIIN totta, tuo toimituskulu-asia. Kyseessä tosiaan ei ole postimaksu, vaan toimitusmaksu. Laitan aina toimitusmaksuksi sen postimaksun hinnan, en koskaan laske pakkaukselle mitään hintaa, Juurikin tästä syystä (ja siksi, että posi ei ole ihan nurkan takana) käytän paljon Helposti -kuoria. Niissähän on kuori mukana hinnassa;)) Joskus ammoin ostin Minigrip -pusseja ja postipaketteja postituksiin, mutta nykyään pakkaan usein siistiin kierrätysmateriaaliin. Nettikaupoista kun paljon tilaa, tulee kotiin joka tapauksessa paljon sopivankokoisia ja siistejä muovipusseja ja pahvilaatikoita:)

      Ja jaksan samaa välillä ihmetellä itsekseni, osa tosiaan on postimaksujen yhdistelemisissä kovin omatoimisia..Pari kertaa olen ilmoittanut, että en lähetä tuotteita, ennekuin postimaksu on kokonaan maksettu ja silti olen saanut rahoja aika kauan odotella.

      PdL ja PO.P vaatteet ovat meiltäkin menneet aika kovilla hinnoilla eteenpäin, noista muista ei ole kokemusta.

      Mukavaa kevättä myös Sinulle:)

      Poista
  16. Välillä on minullakin ollut samansuuntaisia kokemuksia kuin sinulla...aika ikävää...yhdelle hermostuin oikein kunnolla kun viesteissä tuli ihan käskynä että "sitten viet smartpostiin kun se maksaa vaan vitosen"...laitoin et sorry mutta meiltä sellaiseen on 15km suuntaansa että enpä laita, olin laittanut postimaksuksi 6,80...ostaja veti herneen nenään ja laittoi neutraalin kun kauppatapani eivät ole hyvät kuulema...mutta näitä on jos jonkinlaisia....mutta myös niiiiiiin ihania ostajia on tietenkin...minulla on muutama vakkariostaja ja heidän kanssaan on niin ilo tehdä kauppoja. Loppujen lopuksi aika kivasti mennyt kaikki kaupat, ainahan sinne pari ihmeellistä tyyppiä mahtuu mukaan ja sellainen kyllä vaan harmittaa, mutta onneksi niistä pääsee nopeasti yli vaikka harmittaisikin tyyli hoitaa kaupat. Hiljaiseloa on kyllä huutiksessa nyt ollut...ajattelinkin seuraavan kerran laittaa sinne vasta syksyllä ellen sitten omassa blogikirppiksellä myy jotain...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lisää siis samansuuntaisia kokemuksia:(
      Minulle on tullut myös samansuuntaisia smartpost-kyselyitä, mutta onneksi en ole negatiivisia palautteita vielä asiasta saanut. Olen välillä jonkun myyjän kohteissa huomannut huomautuksen, että jos huudat, sitoudut noudattamaan ilmoitettuja asioita tai ei tarvitse huutaa. Vähitellen miettiin, että pitäisikö itsekin laittaa samanlainen klausuuli vain turhan väännön välttämiseksi:)

      Toisaalta suurin osa kyllä tosiaan edelleen tekee kauppaa asiallisesti, eli periaatteessa tuo huutonet on edelleen ihan sopiva paikka meikäläiselle ainakin päästä eroon noista vaatekasoista:)

      Poista
  17. Voi apua, mitä kokemuksia... :/ Joskus tuntuu, että helpoimmalla pääsee kun vie tavarat livekirppikselle, eipä ainakaan tule sanomista tavaran kunnosta tai hinnasta, tai postitusaikataulusta. Itse käytin aiemman enemmän huutista, nykyään fb-kirppiksiä, kun se tuntuu olevan nopeampaa ja aika monet muutkin tuntuvat siirtyneet niihin lastenvaatteiden osalta.

    Aika yleinen juttu huutiksessa on, että huutaja laittaa yksityisviestiä huutonsa jälkeen, että voinko sulkea kohteen etukäteen. Kun ovat muka lähdössä matkalle niin pääsisi maksamaan heti ja blaablaa... Yrittävät välttää siis sen että tulisi lisää huutoja ja saisivat tuotteen mahd. halvalla... Joskus suostun, joskus en...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, näitä on nyt tullut jotenkin poikkeuksellisen paljon, että oli ihan pakko teille vähän purkautua;)

      Livekirppis olisi varmaan paras tapa, jos täällä sellaisia kunnollisia olisi. Fb -kirppikset ovat minulle kyllä vieraita, joku kyllä voisi niistä vähän vinkkiä vaikka laittaa, jospa innostuisin kokeilemaan:)

      Noita samanlaisia ykistyisviestejä minullekin tulee tosi usein ihan samoilla tarinoilla. Olen ollut kyllä aika nihkeä sulkemaan, monesti niitä huutoja kuitenkin tulee ihan viime minuuteilla vasta. Olen kerran sulkenut myynnissä olleen Neidin toppahaalarin aiemmin ostajan toiveesta (olivat yllättäen lähdössä matkalle..:) ) ja sain kahdelta ihmiseltä yksityisviestin, jossa sain moitteit siitä että olin kohteen sulkenut aiemmin, koska kumpikin olisi IHAN VÄLTTÄMÄTTÄ haalarin itselleen halunnut, kummallakin oli kaksoset ja toisella oli sama haalari jo olemassa ja toiselta se puuttui:) Minusta toki kumpikin voi katsoa peiliin ja miettiä, miksei huutanut haalaria aiemmin. Mutta silti sen jälkeen olen aika vähän kohteita ennen aikojaan sulkenut.

      Poista
  18. Tää on tosi tärkeä aihe! Huijareita on tosi paljon liikkeellä, ilkeänsävyisiä kommentteja tulee kohteisiin "kysymyksiksi" ja monenlaista muutakin. Ja myös mun mielestä huutiksen "uudistus" vei vain hionompaan ja "halpamaisempaan" suuntaan perinteistä huutonaupatoimintaa. Tosi epäselvä ja ei kiva paikka myydä. Siksi olenkin siirtynyt Tori.fi käyttäjäksi;).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, kaikkea ei-niin-mukavaa on tullut jotenkin entistä enemmän kuvioihin. Tuntuu, että siellä liikkuu paljon ihmisiä, joilla ei ole käytöstapoja ollenkaan. Hyvä esimerkki tuli taas kohdalleni, olin saanut negatiivisen palautteen, kun postittamani 1e housut eivät ole menneet perille. Ostaja lähetti 2vko kohteen sulkeutumisen jälkeen kiukkuisen kommentin, että missäs housut ovat. Vastasin, että täällä odottavat, kun maksua ei ole näkynyt. Maksu tuli vihdoin kolme viikkoa kohteen sulkeutumisesta ja postitin tuotteen. Postituksesta seuraavana päivänä tuli kysely, että missä housut ovat ja kerroin niiden olevan matkalla. Nyt, 1 1/2 viikkoa postituksesta sain negan, jossa kovasti valitellaan, että koko ajan ilmoitan vaan kyselyihin postia olevan tulossa. Ostaja myös kovasti ihmettelee, mistä saa rahansa takaisin (kyseessä siis minusta postin moka ja summa huimat 2,20e..)

      Pitänee toisaan tutustua tuohon Tori.fihin tarkemmin:)

      Poista
  19. You really make it seem so easy with your presentation but
    I find this topic to be actually something that I think I
    would never understand. It seems too complex and extremely broad
    for me. I'm looking forward for your next post, I'll
    try to get the hang of it!

    Also visit my site - Online Business Ideas

    VastaaPoista
  20. Muutama vuosi sitten tuli käytettyä Huutista paljon enemmän kuin nykyään. Huutiksen kautta sain kyllä meidän pojan vaatteille "vakiostajan", joka käy meiltä kotoa pari-kolme kertaa vuodessa vähintään kassillisen meille tarpeettomia lasten vaatteita. Nyt löytyi myös naapurustosta yksi ostaja, joten Huuto.netissä kaupattavaksi ei ole tarvinnut juuri vaatteita naputella. Lisäksi tulee kierrätettyä jotain kummipojalle, joka on pari vuotta omaa poikaani nuorempi. Minulle ei ole Huuto.netissä myyjänä sattunut mitään negatiivista, vaikka useampi sata kauppaa onkin tullut tehtyä. Joitakin kertoja on ostajana saanut huomata, että vaatteet ovat olleet kuvausta huonompikuntoisia, mutta silloinkin on kauppojen peruutus onnistunut. Nyt ei siis tule ostettua eikä myytyä Huuto.netissä kuin hyvin satunnaisesti. On tosi kätevää, kun pääsee ylimääräisistä vaatteista eroon niin, että joku käy kotona "ostoksilla". Meillä ei tosin mitään kovin kalliita merkkejä suosita kuin lähinnä ulkovaatteissa; sisävaatteista tulee yleensä maksettua korkeintaan 30 euroa, sen hintaiset kiertää vielä aika hyvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulla onkin käynyt tuuri, kun olet tuollaisen vakiostajan saanut! Mistäs meille sellainen löytyisi..?
      Sinulla kuulostaa muutenkin olevan aika hyvä ostajaverkosto;)

      Minullakaan ei ole aiemmin ollut mitään hankaluuksia huutiksessa, vaikka olen siellä valtavasti kauppaa käynytkin. Nyt jotenkin pienen ajan sisällä on kuitenkin homma tullut kumman tahmeaksi.

      Poista
  21. Mulla on tullut vähän samanlaisia ajatuksia tuosta huutismyynnistä. Asiasta kukkaruukkuun ostin vasta yhdeltä myyjältä kaksi kohdetta ja vain toisesta sain sulkeutumis viestin... eli on hyvin mahdollista, että myös muilla on jäänyt saamatta tuo vakioviesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lohduttavaa kuulla etten ole ihan yksinäni huomioideni kanssa.
      Välillä tuntuu, että ne voittoviestit katoavat jonnekin, pari kertaa olen itsekin kokenut saman ja aina aika ajoin ostajilta kuulee samaa.

      Poista