sunnuntai 6. tammikuuta 2013

Less is more


Minulla tulee tänä vuonna mittariin keskimääräistä pyöreämpiä vuosia ja päätin jo viime vuonna, että tämän vuoden aion satsata enemmän nyt itseeni.
En kuvittelekaan pääseväni noista lastenvaatehullutuksistani eroon, enkä oikeastaan haluakaan, mutta nyt koitan tavoitella vähän enemmän tasapainoa omien ja lasten vaatteiden välillä. Edes joka toinen kerta jotain myös äidille:)


Joudun työssäni käyttämään välillä tosi virallisia vaatteita ja välillä päällä pitää olla tosi rentoa ja menoon mukautuvaa. Vaatekaapista löytyy siis kumpaakin. Olen jossain vaiheessa koittanut rakentaa sellaisen toimivan perusvaatevalikoiman, josta löytyisi aina helposti päällepantavaa ja jota on helppo päivittää pienillä, edullisilla jutuilla.



 

En oikeastaan tiedä mihin ja milloin se idea on kadonnut, mutta vaatehuoneeni ei TODELLAKAAN ole sellainen, josta nopeasti löytyisi aina päällepantavaa. Tavaraa siellä on yllin kyllin, mutta ei sieltä koskaan mitään sopivaa päällepantavaa löydy.  Suurinpana syynä on varmasti kokonaisuuden unohtuminen ja suunnitelmallisuuden katoaminen. Olen pitkään jo sortunut heräteostoihin -ja vielä ehkä pahempaa- kiireostoihin tyyliin huomisiin juhliin on PAKKO saada JOTAIN..




Perusvaatevalikoima on kadonnut jonnekin pinoihin, enkä enää edes rehellisesti tiedä, mitä kaapista löytyy. Päivittäminenkin on jäänyt.

Totesin, että se itseeni satsaaminen täytyy aloittaa siis vaatehuoneen inventaariolla.
Aloitin urakan tyhjentämällä vaatekaapistani kaikki sellaiset vaatteet, joita en muista käyttäneeni viime vuoden aikana ollenkaan tai sitä ennenkään missään merkittävässä tilanteessa..niitä löytyi aika paljon..:) Osan olen tässä lomalla listannut huutikseeen, kirpparille en jaksa noiden omien vaatteideni kanssa mennä.


Tavaraa sinne jäi vielä luvattoman paljon ja seuraava urakka onkin järjestää vaatehuoneeseen jääneet vaatteet niin, että niistä saa kivoja kokonaisuuksia ja ylipäätään tiedän mitä mistäkin löytyy.  Ja sen jälkeen karsia vielä ylimääräiset pois.
Vasta sen  jälkeen voin tehdä itselleni listan, mitä uutta tarvitaan täksi kevääksi.


Olen opiskeluajoista asti kirjannut itselleni kalenterin taakse sesongin vaihtuessa listan, mitä uutta tarvitsen. Lista kulki aina mukana ostoksilla ja vedin yli ostetut jutut. Jos joku jäi syystä tai toisesta ostamatta, mietin, pitääkö se siirtää seuraavaan listaan, vai voiko sen unohtaa. Lista on ollut pari vuotta jostain syystä unholassa. Se toimi aika hyvin ja tänä vuonna kokeilen listaa jälleen. Katsotaan miten toimii, tuoko se selkeyttä hommaan.


Projekti on hyvässä vauhdissa, tänne tulin oikeastaan vaan kysymään, kiinnostaako täällä ketään ylipäätään nämä äidin jutut, vai jatketaanko vanhoilla tutuilla lasten jutuilla?

9 kommenttia:

  1. Jatka ehdottomasti - nämä äidin vaatteet kiinnostaa ehdottomasti!
    Itse olen tyytyväinen lastenvaate, omat vaatteet, sekä kodin sisustukseen panostomiseen - nyt vaan, kun olen normaalia isompi ei tule itselle mitään hommattua.

    VastaaPoista
  2. Kiinnostaa! Vaatekaappini on katastrofaalisessa tilassa! :) toi lista on hyvä, mulla on sellainen myös päässä. Perusjuttuja tarvii ja haluaisin panostaa laatuun. Sorruin kuitenkin h&m tilaukseen itselleni, koska ole yhä ulkonäöllisessä välitilassa... Huoh!

    VastaaPoista
  3. Kyllä kiinnostaa sinunkin garderoobisi, ehdottomasti! Mun pitäisi tehdä sama päivitysoperaatio, mutten vain saa itsenäni otettua niskasta kiinni...

    VastaaPoista
  4. Mua kiinnostaa. Mä oon tässä yrittänyt perata ja täydentää omaa kaappiani, se on aikamoinen urakka.

    VastaaPoista
  5. Vaikka musta tuntuu, että olen käynyt läpi niin siltikin sieltä voisi ottaa vielä puolet pois. Nykyään oon aika hyvin onnistunut pitämään linjan, nyt sit ne jotkut mahtuu-vielä-joskus roikkuu siellä tangon täytteinä. Mulla ei oo aiemmin ollut mitään listaa tarpeista mutta nyt olen kirjannut ja pari sieltä löytänytkin, ei tiettykään alesta vaan normihintaisia. Mut siis kiinnostaa!

    VastaaPoista
  6. kiinnostaa äidinkin jutut!! Ite olen aika raakalla kädellä muuttojen yhteydessä laittanut vaatekaapista poistoon kamaa... täyttyyhän se siitä aina sitten uudelleen ja samaa karsintaa saa suorittaa...

    Haaste sulle blogissani muuten!

    VastaaPoista
  7. Nimesin sinut haasteeseen blogissani. Nyt huomaan Miiman kommentista, että saat näitä ilmeisesti useammalta taholta:-)

    VastaaPoista
  8. Hei! ehdottomasti kiinnostavat myös sinun juttusi. Täällä tas perusvaattteet ovat suht kunnossa, laadukkaita klassisia vaatteita - mutta look on aina aika tylsä. Pitäisi satsata asusteihin ja uskaltaa käyttää enemmän värejä.

    VastaaPoista
  9. Amalia: Kiva jos kiinnostaa, lupaan jotain tännekin kirjata ylös. Pitäisi kyllä saada vähän tasapainoa noiden kaikkien välille!

    zirk: Kiva kuulla, että ,kiinnostaa. Katastrofi kuvaa aikalailla minunkin vaatehuonettani:) Heh, tuo ulkonäöllinen välitila onkin hauska oivallus, minulla se on kyllä kestänyt turhan kauan..

    Hekku: Kiva kuulla, että kiinnostaa, sinulta olen kyllä paljon hyviä ideoita saanut, kiitos niistä!!

    Rva Kepponen: Kiva jos kiinnostaa, sinun toimistoklassikoitasi olen ahkeraan seurannut:)

    -Anni-: mun on vaikee kuvitella, että sulla olis mitään turhaa kaapissa, sulla on vaan niitä ihanuuksia! Ja sitten mä voisin tulla virailulle (=ostoksille) sinne sun kaappiin;)

    Miima: Kiva jos kiinnostaa! Muutot on aika tehokas tapa vähentää kamaa, kun on pakko käydä kaikki läpi. Me ollaan asuttu täällä 5vuotta ja siksi kai tuo vaatehuonekin alkaa olla pullollaan, kun ei ole ollut pakko sitä mihinkään siirtä. Pitäisköhän muuttaa? Kiitos haasteesta, tulenkin heti kurkkimaan!

    mrs Ruuhka: Voi kiitos sinullekin haasteesta, tulen heti sen noutamaan!

    Minna: Kiva jos kiinnostaa sinuakin. Minulla on jotenkin nuo perusvaatteetkin väsähtäneet, vaikka laadukasta koitankin aina ostaa. Päivitystä kyllä tarvitaan. Ja tuota piristystä todella kaipaisin minäkin, aika tylsää minullakin tuolla vaatehuoneessa kaikki tuntuu olevan. Asustesiin pitäisi todellakin satsata.

    VastaaPoista